El 8 de gener es considera el primer dia laborable a ple rendiment després de les vacances de Nadal. Aquest dimecres han començat de nou les classes a les escoles després de les festes i, per tant, el volum de trànsit torna a ser l’habitual d’un dia feiner a Barcelona, cosa que ha de servir per posar a prova la nova zona de baixes emissions, que ha entrat en vigor aquest gener.

La reducció del trànsit ha estat més aviat tímida. El trànsit a l’interior de Barcelona ha baixat un 2,4 %, als accessos a la ciutat la reducció ha estat del 0,8 %, mentre que a les rondes s’hi ha registrat un 1,8 % menys de circulació. Les dades s’han comparat amb la mitjana de trànsit dels dies laborables del mes de novembre.

La normativa prohibeix l’entrada dels vehicles més contaminants, els que no tenen l’etiqueta ambiental de la DGT, a la major part de Barcelona i dels municipis propers a les rondes (en total, uns 95 km2). De moment, i fins que no es faci l’aplicació de les sancions de la ZBE a partir de l’1 d’abril, hi ha molts conductors de vehicles contaminants que admeten que se salten la restricció de la ZBE i que ho continuaran fent mentre no se’ls multi.

Un repte per al transport públic

La zona de baixes emissions també ha de servir per examinar l’eficàcia del transport públic, que, segons els càlculs que han fet l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), haurà dabsorbir 170.000 desplaçaments diaris més. Són els desplaçaments que es preveu que substitueixin 137.000 trajectes en vehicle privat, de cotxes o motos que a partir d’ara ja no podran circular.

A primera hora d’aquest dimecres, l’ambient a l’intercanviador de metro de l’estació de La Sagrera (on conflueixen l’L1, l’L5, l’L9 i l’10 de metro, a banda dels trens de Rodalies) era el d’un dia laborable qualsevol. Segons TMB, al metro, des de l’inici del servei fins a les 10 del matí hi ha hagut un passatge similar al del mateix dia de l’any passat: 350.000 validacions. A rodalies, Renfe assegura que tampoc no hi ha hagut grans canvis en la xifra de viatgers.

Els contraris a la ZBE aniran per la via judicial

L’entrada en vigor de la ZBE també ha comportat la creació de la Plataforma d’Afectats per les Restriccions Circulatòries, que han anunciat en el debat a El matí de Barcelona’ que tenen previst presentar un recurs contenciós al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya per impugnar l’ordenança.