La música i la tecnologia tenen alguna cosa més en comú a banda de les sinergies creatives que s’han anat multiplicant des de fa dècades. També arrosseguen una profunda escletxa de gènere. A Espanya, el 70 % de les dones de la indústria musical cobra menys del sou mitjà dels homes, segons dades de l’associació Mujeres de la Industria de la Música (MIM). Però la discriminació no es reflecteix només en els salaris, també en els nivells d’ocupació. El sector de les TIC està especialment masculinitzat, un fenomen mundial que també té lloc a Barcelona, on només el 26 % dels llocs de treball són ocupats per dones i únicament un 8,6 % ho fan en posicions tècniques, segons l’Ajuntament.
Davant d’aquesta desigualtat sistèmica i transversal, la promotora Houston Party i l’ONG Digitalfems engeguen el cicle de concerts EllesMusic, un front comú per reivindicar des dels escenaris de Madrid i Barcelona la necessitat d’una igualtat real, que no discrimini les dones ni la dissidència de gènere. Marina Herlop, Anna Otta, Izaro, Sofía Comas i Bonitx són algunes de les artistes de l’òrbita Houston Party que s’han sumat a la iniciativa. Una selecció diversa i coherent amb la mirada que la productora de concerts barcelonina, amb més de 20 anys d’història, aporta a l’escena musical i que conjuga amb els projectes tecnològics amb perspectiva de gènere que impulsen les tecnòlogues de Digitalfems.
Contra la cultura “brogrammer”
La mancança actual de tecnòlogues i el descens en les matriculacions de dones a les carreres tecnològiques s’explica per diferents factors, entre els quals la falta de referents femenins i de polítiques de conciliació en una indústria que fomenta el que s’ha anomenat la cultura “brogrammer“. Aquesta expressió de l’argot sorgeix de la fusió de la paraula anglesa “brother” (germà) i “programmer” (programador) i és una crítica al sectarisme i la germanor masculina que es crea a moltes plantilles de grans empreses tecnològiques, on la presència femenina queda marginada i menystinguda.
Aquest fenomen no només es tradueix en un desavantatge en el poder econòmic de les dones, que difícilment poden fer-se un lloc en un dels sectors laborals amb més projecció de futur, sinó que també implica la construcció d’un món totalment mancat de perspectiva de gènere, ja que gran part de la tecnologia que defineix la societat i els algoritmes que determinen les nostres decisions i el nostre consum estan creats majoritàriament per homes cis blancs i heterosexuals. Una realitat que Digitalfems intenta transformar a través de projectes com Datos contra el ruido, Gender Data Lab o la col·laboració amb el BCN Fem Tech, amb què l’Ajuntament ha anunciat que promourà la formació de dones en entorns digitals a la ciutat.
Fera y Las Disidentes
El tret de sortida a EllesMusic el van fer divendres 3 de març Fera y Las Sisidentes, que van actuar al Canòdrom – Ateneu d’Innovació Digital i Democràtica de Barcelona, que ben aviat acollirà diverses residències per a dones tecnòlogues. La banda, liderada per Thaïs Quadreny aka Fera, manté la contundència i rebel·lió del seu projecte anterior, La Quiero Viva, però obre el joc a noves sonoritats més enllà del punk. El directe continua sent l’hàbitat natural d’aquesta bèstia dels escenaris que fa vint anys que crea música des de la dissidència de gènere i fent sentir el seu rugit en el circuit underground barceloní.
Properes dates d’EllesMusic
10 d’abril: AnnaOtta i Algora (Madrid)
Concert vermut presentat per Rocío Saiz a l’Independance Club de Madrid amb el duet d’electrònica improvisada AnnaOtta, format per Irene Nova i Jenny Thiele, que creen els seus temes fent servir només la manipulació de les seves veus. L’actuació anirà seguida d’Algora, el projecte de tecno pop conceptual i pletòric del madrileny Víctor Algora.
18 d’abril: Izaro (Barcelona)
L’artista basca Izaro presenta en directe a la sala BARTS el seu últim disc, “Limones de invierno”, que inclou el tema ‘Libre’, un cant feminista i en euskera contra la violació.
14 de maig: Sofía Comas (Barcelona)
La cantautora electrònica i actriu Sofía Comas trepitja l’escenari de La Nau amb el seu disc debut ‘El verano será eterno’, que aborda amb música i poesia el dol d’un ésser estimat.
21 de maig: Bonitx (Barcelona)
Bonitx és el projecte d’Edu Rubix, figura emergent del pop no binari espanyol que presenta a La Nau les cançons d’amor subversiu del seu primer àlbum. La seva és una proposta que neix entre la vulnerabilitat i la feminitat com a espai corporal i sonor de transformació.