“Això no és un treballador”, escriu un robot que denuncia les seves condicions de treball i la suplantació que està duent a terme. Aquesta és la feina que hauria de fer l’artista Daniel G. Andújar, però “explota” un robot perquè pinti quadres com ‘La piràmide del sistema capitalista’, el famós dibuix publicat el 1911 pel diari del sindicat Industrial ‘Workers of the World’, que caricaturitzava l’estructura del model neoliberal. Aquesta és la primera de les 40 obres que podem veure a ‘El tercer estat’ de Daniel G. Andújar a La Virreina Centre de la Imatge. Una exposició que es va cancel·lar el mateix dia d’inaugurar-se, el 13 de març, pel decret d’estat d’alarma, però que sembla que pensava per aquests moments de pandèmia. Daniel G. Andújar reflexiona sobre la crisi de les economies, esgotaments sistèmics, augment de les diferències de classe, marginació socials i totalitarisme: sembla que la història es repeteix i no com sostenia Marx —és a dir, primer en forma de tragèdia, després a manera de farsa—, sinó com un bucle que percudeix les zones més fràgils de l’esfera pública.

Daniel G. Andújar a La Virreina

Daniel G. Andújar (Almoradí, 1966) investiga a La Virreina aquelles utopies que, des del camp de l’art, aspiraven a construir una estètica de la classe treballadora i quins van ser els assalts que el poder normalitzador va fer l’ímpetu revolucionari, així com quins desbordaments i quines lluites continuen pendents de ser transitats. Realitzada en cooperació amb el Centre del Carme de València i el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía de Madrid, aquesta mostra aplega un conjunt de quaranta projectes realitzats per Daniel G. Andújar des de 1990 fins avui, tretze dels quals han estat concebuts específicament per a La Virreina Centre de la Imatge.

 

Daniel G. Andújar porta peces del Prado a La Virreina

El Museu del poble omple una de les sales de La Virreina amb reproduccions de peces clàssiques com ‘Las meninas’ de Velázquez o ‘El jardí de les delícies’. És una mena d’exposició dins de l’exposició o de museu dins del museu. Es tracta d’una sèrie d’obres mestres “low-cost”, els originals de les quals formen part de les col·leccions museogràfiques més insignes. Aquestes peces les va traslladar l’artista del seu taller al Raval a La Virreina en una “performace” per acostar les obres d’art clàssiques al poble.