Josep Dalmau, un marxant d’art que tenia les galeries al carrer de la Portaferrissa, 18, apostava per joves talents. Un d’ells va ser el jove Joan Miró, que va fer la primera exposició individual a les Galeries Dalmau el 16 de febrer del 1918.

Dalmau, compromès amb l’avantguarda

Dalmau va ser el gran promotor dels corrents d’avantguarda a Barcelona. També va ser l’impulsor de les carreres de joves artistes. D’alguna manera, responia a la idea del modernisme entès com a aposta per l’artista, pel cosmopolitisme i per l’art nou. Dalmau va ajudar Miró des del principi. Molt a prop de les Galeries Dalmau, al carrer d’en Perot lo Lladre, Josep Dalmau hi tenia un taller on Joan Miró va pintar alguna de les seves obres.

Fracàs de Miró a la primera exposició

Joan Miró va fer la seva primera exposició individual el 1918. Aquell primer intent va ser un fracàs comercial. Però, a més, va rebre textos anònims que l’atacaven a ell i la seva obra i els mitjans li van girar l’esquena. D’aquesta manera, Miró va tenir clar que la seva carrera s’havia de desenvolupar a París.

Relació d’obres de Miró exposades el 1918

El pacte

Aquell any, el 1918, s’havia acabat la Primera Guerra Mundial i les fronteres d’Europa es van tornar a obrir. I els artistes d’avantguarda tenien clar que calia marxar de Barcelona i anar a París per desenvolupar la seva carrera.

Després de la primera exposició de Miró, Dalmau i l’artista van arribar a un acord: Dalmau es quedava amb gairebé tota l’obra de Miró a canvi d’organitzar-li una exposició a París. L’exposició de Miró a París va tornar a ser un fracàs, però va ser a la capital francesa on el pintor va evolucionar cap al surrealisme.

Dalmau, empès al fracàs

Dalmau venia d’una família humil. El seu primer ofici va ser relligador de protocols. No tenia, per tant, context ni possibilitats per competir amb els grans marxants d’art europeus. A més, Barcelona era una ciutat provinciana pel que fa a l’art d’avantguarda. Per tot plegat, Dalmau va fer una aposta per l’acostament als artistes joves. Però sense les eines adequades, estava destinat a fracassar.

Ho explica Jaume Vidal Oliveras, historiador i crític d’art, en aquest capítol del programa ‘Va passar aquí’.