La Joieria Roé és al carrer de Sants, 41 des del 1925. Francesc i Emi García Roé, els copropietaris actuals del negoci, expliquen la història d’aquest comerç emblemàtic de la ciutat.

Quatre generacions a càrrec del negoci

La joieria va ser fundada l’any 1914 per dos socis, en Joan Roé Vidal, besavi dels propietaris actuals, i el senyor Esteve. A partir de l’any 1925, el negoci ja va prendre el nom de la família Roé. El 1960, la joieria va passar a mans dels germans Joan i en Francesc Roé, els avis dels García Roé. En Joan, a més de joier, era pintor i és l’autor de les obres que decoren el local. En Francesc, el germà, era pessebrista i, ara encara, per Nadal, exposen els seus diorames. Als anys 90 del segle XX, se’n van fer càrrec els pares dels García Roé. I, finalment, ha arribat als germans Francesc i Emi García Roé, la quarta generació de la família que ha regentat el negoci.

La clientela de la Joieria Roé és del barri, segones i terceres generacions d’antics clients. També en tenen de fora de Barcelona.

L’evolució del producte

El producte que històricament s’ha venut més és l’or, però aquesta tendència ha anat canviant a causa de les crisis econòmiques i la pèrdua de poder adquisitiu. Ara es ven molt més la plata.

La família conserva alguna de les joies dels inicis del negoci. Té, per exemple, unes argolles de plata amb el seu estoig, segells amb els seus tampons, maquinària de rellotgeria, corretges de vellut o coberts i estris de rebosteria. La majoria d’aquests articles, com les argolles de plata, ja estan en desús. Igualment, els materials han canviat molt: l’acer, per exemple, ha substituït la plata i l’alpaca a les coberteries.

La maquinària dels rellotges antics, de corda, també ha estat substituïda per les automàtiques, primer; després, pel quars i per la digital a l’actualitat.  

Assessorament personalitzat

Emi García Roé explica que sovint els clients arriben a la botiga buscant assessorament. En funció de la idea que tinguin al cap i del pressupost, els García Roé miren de trobar la millor opció. Aquesta feina personalitzada marca la diferència amb els grans centres comercials, on els clients no reben ajuda i s’han d’espavilar sols.

Per a l’Emi García Roé, el comerç emblemàtic és el que distingeix una ciutat d’una altra. Per això, diu, s’ha de conservar. I això passa, en primer lloc, per mantenir la clientela.

Entre els personatges il·lustres que han visitat la botiga hi ha Manolo Escobar, que va encarregar un carro fet a mà, i, evidentment, la reina de Sants, Núria Feliu.