El pastor José Montoya fa dècades que pastura al Parc Natural de la Serra de Collserola amb un ramat que contribueix a netejar el sotabosc del parc i evitar possibles incendis. Els animals, 350 ovelles i 30 cabres, estan criats gairebé entre cotons. Pasturen tot el dia a l’aire lliure alimentant-se de l’herba i els arbustos que troben a l’entorn natural, mentre que de nit dormen en un tancat de Montcada i Reixac. En època de cria i de sequera reben un complement alimentari ecològic a base d’alfals, palla i civada, provinent de la població de Gallecs.

El tret comú dels bens que han rebut l’etiqueta de producte ecològic de Collserola és que tots són alletats per les ovelles mare fins al moment de sacrificar-los, entre els 2,5 i els tres mesos de vida, i que reposen dues hores després del trasllat fins a l’escorxador. Tot i la cura que es té de l’animal i la qualitat del producte que en surt, “la gent no s’ha adaptat encara a la carn ecològica i costa de vendre”, afirma Montoya. Des de desembre de 2013 fins ara el pastor ha comercialitzat una seixantena de xais de Collserola.

 

La venda es fa per Internet

L’empresa DePastura és l’encarregada de vendre el xai de Collserola, però ho fa únicament a través del seu web. “L’única manera de vendre la carn és quan n’hi ha i per això fem la venda per Internet”, assegura Bàrbara Ortuño, cofundadora de l’empresa. L’explotació del ramat és natural i per això la carn no està disponible tot l’any. Només es pot comprar a la primavera i a l’hivern. El producte està destinat a un “client gurmet i amb sensibilitat per la gastronomia”, afirma Ortuño. El preu del xai és de 19 euros el quilo i s’adquireix o bé mitja peça o bé un xai sencer, d’uns 10 quilos de pes. Es tracta d’una prova pilot que ha posat en marxa el Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola. L’administració del parc ha registrat la marca Producte de Collserola, que engloba diverses especialitats locals que es conreen en aquesta àrea, com la mel, el vi, l’oli, les hortalisses i les fruites de Collserola.