Una de les dades que més preocupa a la Fundació Tor Raval és la davalla de visitants. Per aquí passen anualment 19 milions de persones, tres milions menys respecte l’anterior estudi, l’any 2006. Per això, des de l’Ajuntament creuen que s’han de trobar fórmules per incentivar el turisme a la zona, i una seria fer-hi passar el Bus Turístic. Segons el regidor de Comerç, Consum i Mercats, Raimond Blasi, des del propi districte “s’està treballant i estudiant la possibilitat de tenir alguna parada en les proximitats de la Rambla del Raval per intentar generar aquests fluxes”.

L’Estudi Econòmic i Comercial del Raval 2010-2011 presentat aquest dimarts ha estat elaborat per la Fundació Tot Raval amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona. La conclusió principal del  document és que bona part del comerç al Raval resisteix la crisi: un 74% dels locals es troben actualment en actiu o bé en rehabilitació.

Des de 2005, el comerç minorista al barri ha disminuït un 4%, una xifra que contrasta amb l’augment d’un 14% pel que fa al sector de l’alimentació. La valoració dels enquestats sobre el funcionament del seu negoci és majoritàriament positiva: el 69% considera que la seva activitat comercial funciona de manera normal, bona o molt bona, enfront un 31% que considera que el seu negoci funciona “poc o malament”.

Pel que fa als orígens dels comerciants, actualment més de la meitat dels locals són d’empresaris d’origen autòcton, i la resta, d’immigrants. L’estudi destaca l’obertura creixent de nous establiments d’origen asiàtic. Amb tot, a la zona del Raval Sud proliferen les persianes abaixades, i és per això que un dels reptes és augmentar l’oferta comercial i d’altres àmbits en aquesta part del barri. Des de la Fundació Tot Raval, creuen, a més, que cal potenciar millores urbanístiques.

L’estudi s’ha fet a través d’enquestes a més de 1.700 establiments de 43 carrers del barri, dividit entre el Raval sud i el Raval nord.