L’antiga fàbrica Mercedes-Benz, al Bon Pastor, es transformarà els propers anys per acollir usos nous. Segons l’acord al qual han arribat l’Ajuntament i la propietat dels terrenys, s’hi faran 1.450 habitatges i també es reservaran espais per a comerços de proximitat, oficines, usos industrials i equipaments públics. L’espai té una superfície de 90.000 m², equivalent a set illes de l’Eixample, i està en desús des del 2007.
Combinar indústria i vida de barri
La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha explicat que l’acord preveu conservar els edificis industrials tal com són ara per “preservar la memòria industrial del territori” (tal com passa a la Fabra i Coats), alhora que s’hi erigiran edificis d’habitatges per crear “un nou espai veïnal”. En concret, es construiran 1.450 pisos, dels quals 870 es destinaran al lliure mercat, mentre que els 580 restants seran de protecció oficial. Com a mínim, la meitat dels pisos protegits seran en règim de lloguer. L’objectiu és que s’hagin enllestit abans de l’any 2026.
Pel que fa als usos econòmics, arribaran abans i els primers que s’instal·laran al recinte seran l’escola de disseny ELISAVA (que hi traslladarà la seu), la Universitat de Vic (que inaugurarà una seu a Barcelona) i el centre de recerca tecnològica Leitat (que pretén crear entre 1.000 i 3.000 llocs de feina directes). Aquests tres equipaments està previst que puguin obrir portes el setembre del 2023.
A banda d’ELISAVA, la UVic i Leitat, l’espai de la Mercedes-Benz també integrarà comerços en planta baixa, oficines i altres activitats industrials. Per això l’alcaldessa, Ada Colau, ha celebrat que “els barris del Besòs seran protagonistes de la recuperació econòmica imminent de Barcelona”. Per la seva banda, el primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, ha sentenciat: “Aquí on abans es fabricaven cotxes de combustió, ara hi haurà tecnologia, talent i indústria 4.0”.
Una gran plaça al centre i sense trànsit
Colau també ha aplaudit que el recinte seguirà “el nou model de ciutat que estem plantejant” de superilles, perquè l’antiga fàbrica disposarà d’espais verds nous i s’hi prohibirà el trànsit dels cotxes i motos (només hi podran circular les bicicletes i els patinets). A més, al centre de la nau principal es crearà una gran plaça d’ús públic, amb l’objectiu de connectar els barris del Bon Pastor i de Sant Andreu de Palomar.
L’Ajuntament no hi invertirà ni un sol euro
Segons ha explicat Janet Sanz, l’Ajuntament no haurà de fer cap inversió per fer realitat el projecte, sinó que tot el finançament anirà a càrrec de la propietat de l’espai (la immobiliària Conren Tramway), que s’encarregarà de la promoció dels edificis i dels espais corresponents i de fer la cessió dels sòls destinats a l’habitatge públic i a les zones verdes i equipaments.
On sí que tindrà un paper indispensable l’Ajuntament és en els tràmits urbanístics necessaris per requalificar el terreny, actualment d’ús industrial. El canvi es concretarà en una modificació del Pla General Metropolità (PGM), que el govern de BComú i el PSC vol tenir llesta abans de l’estiu. Abans, aquest dijous, la Comissió de Govern de l’Ajuntament donarà el vistiplau al conveni pactat entre el consistori i la propietat de la fàbrica, que donarà pas a un procés participatiu amb veïns i entitats per definir de forma consensuada la transformació del recinte febril.
La Mercedes-Benz, en desús des del 2007
Els primers treballs al recinte van començar el gener del 2020, amb el compromís de la propietat de conservar l’edifici més antic de la fàbrica, datat dels anys 50 i obra de l’arquitecte Robert Terradas. El que no va transcendir són els usos que es donaria a l’espai. Tot i que inicialment estava qualificat com a terreny d’ús industrial, la promotora va explicar aleshores que mantenia converses amb el consistori per requalificar-ne el sòl.
Es dona la circumstància que l’antic recinte industrial va quedar en desús l’any 2007, ara ja fa 14 anys.
Uns 4.000 veïns nous amb el projecte
Si bé el Grup Municipal d’ERC té “molts dubtes” sobre el projecte, l’Associació de Veïns del Bon Pastor se’n mostra satisfeta. Assegura que és bo per al barri, però també per al conjunt de Barcelona, de Catalunya i fins i tot d’Europa, tenint en compte la nova indústria que s’instal·larà en aquests terrenys (centrada en la sostenibilitat i en contra del canvi climàtic). “Ho veiem com una oportunitat de futur“, celebra Josep Maria Romero, vicepresident de l’entitat, qui demana a l’empresa i el consistori que ara compleixin amb el calendari previst.
De fet, l’associació calcula que només amb la construcció dels habitatges als terrenys de l’antiga fàbrica poden arribar uns 4.000 veïns nous al Bon Pastor (on actualment resideixen 13.300 persones). En aquest sentit, tant Romero com Salvador Angosto, col·laborador de l’AV Bon Pastor, asseguren que l’aixecament de pisos, comerços i equipaments ha d’anar acompanyat d’un reforç de serveis públics com l’educatiu o el sanitari.