Solar antiga fàbrica Mercedes-Benz Bon Pastor

Des de fa unes setmanes, els veïns del Bon Pastor han observat com els obrers han començat a treballar en l’enderrocament d’algunes naus al solar de l’antiga fàbrica Mercedes-Benz, al carrer de Sant Adrià, a tocar del Centre Comercial la Maquinista.

Les màquines han enderrocat algunes de les naus més noves, i això fa pensar que els propietaris volen engegar-hi un projecte, que de moment no està definit.

Compromís de la propietat de mantenir la nau històrica

El solar té 90.000 metres quadrats, una superfície equivalent a més de set illes de l’Eixample, i estava sense ús des del 2007, quan la companyia Mercedes va tancar la fàbrica. El novembre del 2018 la promotora Conren Tranway va adquirir el recinte per un preu que no ha transcendit.

La parcel·la està qualificada com d’ús industrial, de manera que per poder-hi construir qualsevol altre tipus d’edificació, com habitatges o oficines, caldria una requalificació urbanística que tramitaria l’Ajuntament de Barcelona. En aquest sentit, la companyia reconeix haver iniciat converses amb l’Ajuntament per definir quins usos es poden donar a l’espai.

El pla, per tant, encara està per definir, tot i que, segons ha pogut saber betevé, Conren Tranway vol mantenir la nau més antiga de la fàbrica, datada dels anys 50 i obra de l’arquitecte Robert Terrades, per testimoniar el passat industrial d’aquest espai. Una intenció que coincideix amb una de les propostes que Barcelona en Comú portava al seu programa electoral per a les eleccions municipals del 2019, on va marcar l’objectiu de “transformar la parcel·la de la Mercedes-Benz de la mà dels propietaris i veïnat, garantint la preservació del patrimoni”.

Fonts del Districte de Sant Andreu consideren que aquest espai fa massa temps que està sense ús. Per això veuen amb bons ulls la reactivació del solar, tot i que matisen que el projecte que finalment s’hi faci “ha d’estar d’acord amb l’estratègia de la ciutat, que és potenciar el polígon industrial del Bon Pastor per vincular-lo a l’economia circular i als canvis que s’estan aplicant pel que fa a emergència climàtica”.

Els veïns del Bon Pastor, expectants

L’Associació de Veïns del Bon Pastor  han tingut alguns contactes amb l’Ajuntament i amb l’empresa propietària, però de moment desconeixen quins seran els futurs usos que es puguin donar a aquest gran recinte. Afirmen que volen participar activament en la definició del projecte, i expressen que qualsevol pla urbanístic hauria d’incloure espais verds i equipaments per als veïns.

La història d’ENMASA

El recinte es va edificar als terrenys del Bon Pastor als anys 50 per albergar l’antiga fàbrica d’ENMASA, sigles d’Empresa Nacional de Motors d’Aviació SA. Es va encarregar el projecte a l’arquitecte Robert Terrades i Via, autor entre d’altres de l’antiga torre de control de l’aeroport del Prat i que va dissenyar un edifici de línies racionalistes.

L’any 1981 la factoria va passar a mans de la firma alemanya Mercedes-Benz, que va mantenir-hi l’activitat industrial fins al 2007, quan es va tancar la producció definitivament.

Qui és Conren Tranway?

Conren Tranway és una gestora immobiliària catalana en associació amb l’empresa alemanya Conren Land. És la promotora d’altres projectes urbanístics a Barcelona, com  la rehabilitació de Les Tres Xemeneies, amb 60.000 metres quadrats al Poble-sec, i dos edificis més al 22@. Un dels quals al número 65 del carrer de Sancho de Ávila, amb més de 12.000 metres quadrats, i un altre en procés de reforma al carrer de Badajoz número 97, amb més de 17.000 metres quadrats de superfície.