El consistori ha decidit suspendre la concessió de llicències a bars, restaurants, locals d’oci i musicals del carrer de Girona i els seus entorns. Des del 2016 que s’estudia com fer la pacificació del que s’anomena la futura superilla de la Dreta de l’Eixample, que es preveu per al proper mandat.

Tal com avança Tot Barcelonala suspensió de llicències serà temporal —s’allargarà durant un any— i pretén evitar que, amb la desaparició dels vehicles, aquest tram de carrer s’ompli de terrasses abans que el consistori pugui fer una planificació del teixit comercial.

Veïns i comerciants, a favor

Tant l’associació de comerciants de la Dreta de l’Eixample, agrupats a Cor Eixample, com l’AV de la Dreta de l’Eixample, són partidaris i impulsors de la suspensió de llicències per a restauració, degustació, menjars per emportar i oci nocturn. El president de l’associació de veïns, Jaume Artigas, ha advertit que al carrer de Girona, des que es va anunciar una futura pacificació de la zona ja han trobat casos d’especulació.

En canvi, el president de Cor Eixample, Xavier Llobet, assegura que és “l’única manera de protegir la zona d’una pujada dels preus del lloguer de locals comercials”, perquè sense la suspensió hi hauria un augment de demanda per instal·lar-hi establiments de restauració i això expulsaria els comerços de proximitat del barri i els veïns. Tot i així vol més garanties del projecte, i demana saber quina és la valoració dels comerciants de Sant Antoni després de la creació de la superïlla.

Alguns no comparteixen el projecte i creuen que reduir el pas de vehicles els afectarà les vendes. És el cas del forn de pa Sarret i la papereria Canuda, que han organitzat una recollida de signatures en contra del canvi urbanístic.

Seguint el model de Sant Antoni i no repetir el d’Enric Granados

Tant el consistori com els veïns i els comerciants, que s’agrupen al Grup Impulsor de la Superïlla de la Dreta de l’Eixample, volen seguir els passos de la superïlla de Sant Antoni. Consideren que la suspensió de llicències que s’hi el 2017 va fer per redactar un pla d’usos ha estat clau perquè després de la reurbanització de Sant Antoni, el comerç del barri no hagi variat.

En canvi, rebutgen el cas del carrer d’Enric Granados. Es va pacificar sense redactar cap pla d’usos ni fer-hi cap suspensió de llicències, i això hi ha fet proliferar terrasses, bars i restaurants, que han substituït el comerç destinat als veïns.

La suspensió de llicències anirà des del carrer Roger de Llúria, fins al passeig de Sant Joan, i arribarà fins al carrer de Provença, i baix acabarà a la ronda de Sant Pere i el carrer de Trafalgar.

Zona suspensió llicències restauració
Zona de suspensió de llicències de restauració i oci

Carrer de plataforma única i un carril de circulació

Des del Grup Impulsor de la Superilla de l’Eixample proposen que el carrer de Girona es converteixi en una via de plataforma única, amb un únic carril per als cotxes, que permeti el pas de les bicicletes en ambdós sentits de la marxa, però a una velocitat reduïda, de màxim 10 km/h, per permetre la convivència amb els vianants.

La circulació ràpida de bicicletes es podrà fer pel carrer de Bruc, on es preveu que a curt termini es faci un carril bici de baixada, mentre que en un futur està previst un carril bici de baixada al carrer Roger de Llúria. Al mateix carrer de Girona també es preveuen més zones verdes i una zona càrrega i descàrrega per als comerciants.