Durant el confinament pel coronavirus, la majoria de centres de Serveis Socials de la ciutat han operat de manera telemàtica. En els últims dos mesos, tan sols n’hi ha hagut nou que han ofert atenció presencial però ara, amb l’inici de la fase 1, se n’han reobert 11 més. A mesura que avanci la desescalada, els 40 que hi ha a Barcelona aixecaran la persiana.

Un dels centres que ha reobert aquest dilluns és el del Poble-sec. Des de l’inici de la pandèmia, el personal ha detectat un increment “altíssim” d’usuaris nous ─gairebé un 34 %─, és a dir, persones que mai abans no els havien requerit ajut. A més, la major part de famílies que s’hi han acostat han demanat un cop de mà per cobrir necessitats bàsiques, com l’alimentació.

Molts usuaris funcionaven “al dia”

Segons Anna Soler, directora territorial dels Serveis Socials de Sants-Montjuïc, “plou sobre mullat” perquè molts usuaris nous ja venien d’un entorn “precaritzat” i funcionaven “al dia”. “Tota l’economia submergida ha caigut amb el confinament, la gent ha deixat de treballar, els ERTO han tardat en arribar… Els perfils que veiem sobretot són aquests”, explica Soler.

Precisament, a partir d’aquest dilluns, l’atenció presencial es prioritza en el cas de famílies que han acudit als Serveis Socials municipals per primer cop. D’acord amb les últimes dades de l’Ajuntament, en els darrers dos mesos un 17 % dels usuaris dels centres de la ciutat són nous o bé no havien requerit ajut des de feia un any o més. Durant aquest període, s’han atès un total de 34.385 persones.