El Departament d’Educació posa en marxa el pla Coeduca’t per introduir al currículum d’escoles i instituts la coeducació i la igualtat. L’Institut Bernat Metge, de la Verneda, el treballa amb un seminari de petit format amb perspectiva de gènere i LGTBI, en què els alumnes treballen l’educació afectivosexual en un grup petit per poder debatre amb un clima de confiança i guiats pels tutors.
La responsable és la professora Eva Abril, que destaca com a través d’aquesta tutoria els alumnes poden reflexionar sobre els rols de gènere o els micromasclismes de cada dia. És un àmbit, segons Abril, que interessa molt els estudiants que “demanen cada cop més educació sobre sexualitat i diversitat” guiats sempre per la mirada formada del tutor, que va plantejant reptes i dirigeix el debat.
Trencar estereotips i rols de gènere
Els alumnes de 4t d’ESO del centre treballen setmanalment projectes relacionats amb els rols i estereotips de gènere, analitzant, per exemple, campanyes publicitàries sexistes.
Són algunes de les propostes del pla Coeducat promogut pel Departament d’Educació perquè totes les escoles i instituts incorporin de forma explícita aspectes bàsics de coeducació, de perspectiva de gènere i de sexualitat en el seu projecte educatiu.
Coeducació amb propostes reglades
Com explica la directora general de Currículum i Personalització d’Educació, Maite Aymerich, es tracta d’oferir formació “d’una forma explícita, sistemàtica i rigorosa” i adaptada a cada cicle per “garantir una educació inclusiva per a tothom”. En aquest sentit, explica, es tracta que l’alumnat sigui “respectuós, tolerant i lliure en relacions afectivosexuals”.
El els últims mesos, 1.400 docents han participat en la formació amb perspectiva de gènere promoguda pel departament. Seran els professionals referents a cada centre que s’encarregaran d’adaptar el currículum. Tenen l’opció d’usar alguns dels mòduls pedagògic concrets proposats per Educació al blog Coeducat, amb propostes per a a cada curs i materials de consulta.
L’objectiu: que tots els centres públics hagin incorporat la perspectiva de gènere ja al currículum al curs 2022-2023 amb propostes adequades a cada curs.