Les mascaretes antipol·lució són un dels accessoris per a ciclistes que més han proliferat en els darrers anys. Aquestes màscares serveixen per filtrar l'aire que es respira i són considerades pels usuaris un element indispensable en el dia a dia. CARLOS BENITO president del Bicicleta Club de Catalunya "Els ciclistes som especialment vulnerables, precisament, perquè estem fent una activitat física i som els usuaris de la via que més respirem. Estem fent una miqueta d'exercici i això el que fa és que inspirem i expirem més vegades que una persona que va caminant o en cotxe. És un element que és recomanable portar perquè ens ajuda a respirar aire més net." Però l'eficàcia d'aquestes mascaretes és questionada pels experts. Asseguren que només filtren les partícules contaminants més grans, deixant passar les més petites que són, precisament, les més nocives per a la salut. Per aquest motiu, aconsellen altres alternatives a aquest accessori. DAVID ROJAS investigador d'ISGlobal de Barcelona "Elegir una mejor ruta puede disminuir hasta un 60 % nuestra exposicions a particulas grandes, particulas pequeñas y gases. Ir por Gran Via no es la mejor ruta porque hay mucho tráfico. Tomar una via paralela, una o dos calles paralela, podría disminuir mucho estas consideraciones porque va a disminuir mucho el tráfico. " Per tant, sembla que l'opció de la mascareta només seria del tot eficaç si se'n fes servir una que filtrés totes les partícules. Per exemple, com la que fan servir els bombers. I això, sembla poc viable per als ciclistes.

L’aire contaminat està format de diferents tipus de partícules. Les mascaretes dels ciclistes són capaces d’evitar que el portador respiri pol·len i una part de les partícules més grans. Però no són capaces d’aturar les partícules més petites, que són, a la vegada, les més tòxiques i perilloses per a la salut pública. De fet, estudis fets fins ara apunten que en el millor dels casos aquests accessoris per a ciclistes redueixen, com a màxim, un 17 % de les partícules contaminants. La resta són respirades malgrat els filtres. Per això els experts asseguren que les mascaretes són útils parcialment i que no són la solució al problema.

Una alternativa és pedalejar pels carrers amb menys circulació, segons l’investigador de l’Institut de Salut Global de Barcelona David Rojas: “Escollir una ruta millor pot disminuir fins a un 60 % cent l’exposició a partícules grans, petites i gasos”, explica. Anar en bicicleta per la Gran Via, per tant, no és una bona opció. El gran volum de trànsit que hi ha fa que s’hi concentrin grans quantitats de partícules contaminants. La recomanació dels investigadors és que els ciclistes es desviïn de la ruta habitual i vagin per carrers paral·lels per on passin menys cotxes.