Músics catalans tan coneguts com Miki Núñez, Suu, Buhos, Els Catarres, Lildami, Marcel i Júlia, El Pot Petit o Xiula s’han convertit en ambaixadors d’un projecte que vol fomentar la cuina de proximitat a les escoles. Aquest curs ja han visitat una cinquantena de centres del país, acreditats amb el segell de qualitat Bo. Sa. D’aquí. Per obtenir-lo, aquestes escoles es van presentar a un concurs en què calia demostrar que compren els aliments a productors locals i que elaboren menús basats en la cuina tradicional catalana.
“La nostra filosofia és treballar directament amb pagesos, pescadors, ramaders, per intentar tenir el millor producte, de quilòmetre zero, i portar-lo a les escoles perquè sigui al més fresc i sostenible possible”, explica Jacob Corral, de Core Restauració, una de les empreses que gestiona menjadors escolars i que ha obtingut aquest distintiu. Com aquesta, fins a 14 empreses o associacions que porten l’espai migdia han estat reconegudes en aquest projecte.
Corral també desmunta l’argument que el menjar de qualitat i de proximitat surt més car: “El que cal és minimitzar els intermediaris, fer una planificació de les temporades amb el pagesos, els ramaders i els pescadors per saber en quin moment tindrem el millor producte i més bé de preu. De fet, per això no planifiquem els menús més enllà d’un mes vista”, explica Corral. Assegura que si es controla això, es pot aconseguir cenyir-se al preu marcat amb un marge correcte.
Menjar bé té premi: un músic al pati de l’escola
La campanya ha buscat el ganxo dels músics per promocionar la cuina saludable i propera. Les escoles que aconsegueixen el distintiu, reben la visita d’un artista durant l’espai del migdia. Els alumnes poden fer-los preguntes i sovint la xerrada acaba amb una petita actuació en directe.
“Difondre el missatge a través de referents, si es pot dir així, està molt bé”, opina Marcel Lázara, de la formació Marcel i Júlia. “Es repeteix molt el discurs ‘S’ha de menjar bé, s’ha de menjar bo, s’ha de menjar d’aquí’, però tot i així continuem fent-ho molt malament, llavors si tens algun referent que t’ho digui cara a cara, jo crec que va molt bé”, continua.
La campanya ha tingut molt bona acollida: més de 500 centres d’arreu de Catalunya han obtingut el segell Bo. Sa. D’aquí. La intenció és fer-ne una segona edició el curs vinent, 2022-23, i continuar sumant escoles als menús de temporada i de proximitat.