Nou entrebanc per als currículums d’ESO i batxillerat plantejats pel Departament d’Educació per al curs 2022-23. La Plataforma en Defensa d’una Educació Pública i de Qualitat ha impulsat un manifest de rebuig que aquest dimarts al migdia ja ha superat els 1.300 suports a la plataforma change.org. Un escrit redactat per professors de secundària i batxillerat que alerta que la rebaixa d’hores lectives i l’augment de l’autonomia dels centres generaran desigualtat educativa. Al text s’argumenta que, si la reforma es posa en pràctica, es crearan “dues xarxes educatives paral·leles” de centres i es perjudicarà l’alumnat més vulnerable.

Un altre dels punts que es critiquen de la reforma educativa és la desaparició de l’optativa de filosofia a 4t d’ESO. Una supressió que ha generat indignació de part del col·lectiu docent i que Educació es replantejarà.

Així seran l’ESO i el Batxillerat

Consulta els canvis en les matèries i l’avaluació per al curs 2022-2023

Reforma de la secundària “imposada i inviable”

Al text, els firmants lamenten que s’obre la porta a la “imposició” de l’ensenyament per projectes i es mostren contraris a la nova proposta pel que fa a l’avaluació. En el cas concret del batxillerat, rebutgen la desaparició de la matèria comuna de Ciències per al Món Contemporani i la reducció del nombre d’hores lectives de les tres matèries de modalitat a 1r, i l’aposta per l’opcionalitat en les optatives. Els docents veuen “inviable” aconseguir aquesta optativitat sense més professors ni més aules. Auguren que moltes d’aquestes optatives s’hauran d’acabar cursant a l’Institut Obert de Catalunya, fet que creuen que és un dels “objectius amagats” de la conselleria.

Els impulsors alerten que l’esborrany de secundària no té en compte la realitat dels instituts i asseguren que implementar el canvi agreujarà encara més les diferències entre alumnes que en un futur tindran més oportunitats educatives i els alumnes més vulnerables. També critiquen que es diluirà la figura del professor entesa com a persona especialista que dota l’alumnat de coneixements i competències.

Demanen la dimissió de Cambray


D’altra banda, acusen el Departament de “tirar pel dret” i, per això i per la proposta de modificació del calendari escolar, demanen la dimissió del conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, així com la retirada dels esborranys. Aquest col·lectiu demana confeccionar-ne de nous amb la participació i aprovació d’una majoria dels professors de secundària seguint els criteris de qualitat, rigor i exigència “necessaris per formar l’alumnat”.

Uns arguments que comparteix el Sindicat de Professors de Secundària que s’han sumat al manifest nascut a les xarxes socials. El seu secretari general, Xavier Massó, ha explicat a betevé que aquests currículums són “un despropòsit i un autèntic disbarat” i critica que prop d’un 20 % de les matèries d’ESO siguin configurables pel propi centre. Un fet que, consideren “afavorirà la desigualtat”. El Sindicat de Professors carrega amb duresa també contra el canvi d’avaluació a l’ESO que preveu fer desaparèixer el suspens per un “està en procés d’assoliment”. Per tot plegat, el sindicat se suma a la petició de dimissió del conseller d’Educació.