MARIAN GONZÁLEZ, portaveu de la plataforma Volem Signar i Escoltar "Els alumnes sords que estan cursant ara estudis superiors, estudis superiors vol dir la postobligatòria, cicles formatius de grau superior, cicles formatius de grau mitjà i batxillerats. Aquests alumnes es troben que no tenen el cent per cent d'hores lectives amb intèrpret de llengua de signes. No només això, si no que de dues setmanes enrere els han reduït aquestes hores amb intèrpret. Les famílies, els alumnes, els intèrprets, els professors, tothom hem dit prou. Volem que es compleixi la llei de la llengua de signes catalana i volem que es respectin els drets de l'alumnat sord. Volen un futur." JOEL, alumne de jardineria "Gràcies a tenir l'intèrpret fins ara hem anat aprenent molt i hem anat avançant molt. Si ara ens retallen l'intèrpret anirem a pitjor a classe. Necessitem un intèrpret per anar aprenent igual que la resta de companys." SANOGO, alumne de jardineria "El que tenim seran problemes de comunicació, no sabem com ens explicaran les feines a fer. Serà difícil per nosaltres i per això hem vingut aquí a protestar." CORNELI, alumne d'electromecànica "No ho puc sentir tot i per això em perdo informació. A part que en el taller de mecànica que jo estic, hi ha molt soroll i aquesta mica de restes no m'ajuden a seguir la classe perquè el soroll no em permet escoltar res del que em diuen els companys." ARNAU, alumne d'electromecànica "Escoltar puc escoltar bastant perquè tinc restes però el sorolls, les converses paral·leles que hi ha a la classe, tot això fa que no agafi la informació. Puc entendre però el significat a vegades, els conceptes, no els entenc perquè jo reconec també que sóc una mica despistat i em costa més seguir quan la veu va d'un lloc a un altre."

La plataforma Volem Signar i Escoltar reclama que es compleixi la llei de la llengua dels signes catalana i es cobreixi el cent per cent d’hores de classe amb intèrpret. Alumnes, famílies i educadors argumenten que això és imprescindible per garantir la igualtat d’oportunitats amb els estudiants oïdors.

La plataforma, que aplega estudiants de diferents etapes educatives, com l’ESO, el batxillerat i cicles formatius, familiars i educadors, va néixer fa prop d’un any. Alerten que la situació ha anat a pitjor i el departament ha retallat encara més hores als alumnes d’estudis superiors. També denuncien que a l’Escola Tres Pins, a Montjuïc, que és l’única que té un projecte bilingüe oral i de signes, la nova psicopedagoga no sap llengua dels signes i per tant no es pot comunicar amb els alumnes.

Estudien denunciar-ho a la justícia

Una representació dels concentrats, formada per dos alumnes, una representant de la plataforma i una de l’associació d’intèrprets Acils, s’han reunit amb la directora general d’Educació Infantil i Primària, Carme Ortoll, i amb la subdirectora general responsable d’Atenció a la Diversitat, Mercè Esteve. Segons portaveus de la plataforma, els han explicat que el departament preveu “revisar els criteris de necessitat”, a partir dels quals s’adjudiquen les hores d’intèrpret. També els han ofert la possibilitat de mantenir un diàleg obert i tornar-se a reunir. Des de la plataforma, però, asseguren que si no hi ha millores denunciaran l’incompliment de la llei a la justícia.