El veïnat de Sants i la Bordeta està fart del soroll que genera un helicòpter turístic que sobrevola aquests i altres barris de la ciutat. Els veïns han traslladat la queixa a l’Ajuntament, que els ha confirmat que l’empresa té la llicència necessària i el permís d’Agència Espanyola de Seguretat Aèria per realitzar l’activitat.

L’helicòpter opera des de l‘heliport del port de Barcelona i realitza sortides cada dia de la setmana. Tot i que, segons confirmen els veïns, el major número de vols tenen lloc durant el cap de setmana. “Sentim l’helicòpter cada quart d’hora. I un diumenge o un dissabte, que hi ha un silenci total en aquestes zones tan residencials com Sants o la Bordeta, s’escolta molt. Una vegada no passa res, però l’aparell fa fins a sis passades cada cop que ens sobrevola”, explica a betevé en Jordi Vives, un dels veïns afectats pel soroll.

Davant d’això han demanat al síndic de greuges que actuï perquè, diuen, el vol de l’helicòpter té una finalitat purament econòmica i posa en risc la seguretat del veïnat.

El síndic instarà l’Ajuntament a actuar-hi

El síndic de greuges de Barcelona, David Bondia, s’ha reunit aquesta setmana amb el veïnat de Sants i de la Bordeta en el marc de “La sindicatura a peu de carrer”, que té com a objectiu conèixer la realitat i les necessitats dels veïns. La queixa per les molèsties i la contaminació d’aquesta activitat aèria ha centrat part de la visita.

El síndic ha explicat al veïnat que farà un informe adreçat a la gerència del districte de Sants-Montjuïc en què insistirà en la necessitat de trobar solucions. En aquest document es demanarà a l’Ajuntament que mesuri la contaminació acústica a la zona.

Una ruta circular per sobre d’una àrea densament poblada

La ruta de l’helicòpter que està en el punt de mira del veïnat varia segons el dia, diuen els veïns, però acostuma a ser circular i es dirigeix sempre cap a Montjuïc sobrevolant les zones de Sants, Hostafrancs, la Bordeta i Sants-Badal. Afirmen els veïns que hi ha dies que l’helicòpter vola massa baix i això els amoïna molt perquè, en cas d’accident, les conseqüències serien molt greus.

El president de l’AV Plaça de la Farga, Daniel Sererols, té clar que els helicòpters medicalitzats o els dels cossos de seguretat tenen un objectiu social necessari, però posa en dubte si és just que una activitat privada posi en risc el benestar de la ciutadania.

Creiem que el veïnat no ha d’aguantar que una activitat amb finalitat purament econòmica ens posi en risc”
Daniel Sererols, AV Plaça de la Farga

Una queixa que ve de lluny

No és la primera vegada que un helicòpter amb finalitats turístiques enfada els veïns de Sants. El 2008, expliquen, ja van viure una situació similar amb un operador que es va veure obligat a modificar la ruta a petició de l’Ajuntament. El 2015 les xarxes socials també es van omplir de queixes de veïns d’altres zones de Barcelona com Sant Andreu i Nou Barris, que van alertar que un helicòpter o avioneta havia estat sobrevolant la ciutat a mitja nit. L’exèrcit de l’aire va confirmar llavors que es tractava també d’un helicòpter turístic. A la Dreta de l’Eixample també hi ha veïns molestos pel soroll ocasionat per aquests vols comercials.

La ciutat a vista d’ocell, un gran atractiu turístic

L’aparell tan qüestionat pertany a l’empresa Sky Tour Barcelona, l’única empresa que ofereix aquest tipus de servei a la ciutat. L’empresa turística ofereix cinc rutes aèries diferents per observar des de l’aire atractius turístics com la costa de Barcelona, Montjuïc, el Camp Nou o, fins i tot, la muntanya de Montserrat.