L’Audiència Pública ha desestimat els recursos contra les penes imposades als cobradors que van reclamar un deute de 2.000 € a una clienta d’Endesa amb vulnerabilitat demostrada, Yolanda Peregrín, fent-se passar per agents judicials. Sense cap altre recurs pendent, la sentència s’ha convertit en ferma. I arribats a aquest punt, els advocats de Peregrín i l’Aliança contra la Pobresa Energètica reclamen ara a Endesa que compleixi el seu compromís de prendre mesures un cop acabés el recorregut judicial i trenqui amb DPS Consulting, el grup empresarial que va assetjar telefònicament la Yolanda. Aquest dijous han traslladat aquesta exigència davant la porta d’Endesa.

“Sense excuses”

L’acusació particular entén que, amb la sentència ferma a la mà, Endesa “s’ha quedat sense excuses” per no prendre mesures. Creu que ara ha de deixar de treballar finalment amb DPS Consulting i, a més, ha d’assegurar-se “que mai més se cedeixi la gestió del recobraments de deute de llars vulnerabilitzades a tercers actors”. En aquest sentit, l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) afegeix en un comunicat que treballarà perquè legalment es prohibeixin aquestes derivacions i es fixin sancions a les empreses que ho facin.

Endesa es defensa

Per la seva banda, Endesa ha reccionat a la petició tot recordant que no forma part del procediment judicial i que, per tant, no ha estat “oficialment informada en relació amb cap novetat sobre el procés”.  Sosté que, de fet, des del desembre ja treballa amb DPS Consulting, abans que la sentència fos ferma, i que el seu procediment intern de gestió del cobrament del deute “en cap cas accepta pràctiques incorrectes ni abusives”. 

Endesa afegeix que segueix externalitzant el recobrament del deute, però que fa servir la intel·ligència artificial per controlar totes les trucades per garantir que s’ajusten a la legalitat i als procediments establerts per l’empresa.

Quatre anys de procés

L’APE vol que els quatre anys de procés judicial que ha viscut Yolanda Peregrín no els hagin de patir altres persones per casos similars. La denúncia es va interposar el 2000, després que la dona acudís a l’entitat en busca d’ajuda. Havia rebut una trucada d’una treballadora de DPS simulant ser una funcionària judicial. La van amenaçar d’embargar-li els comptes si en menys de dues setmanes no pagava el deute. Li exigien 2.369,43 euros, dels quals afirmen que 1.675,88 havien prescrit d’acord amb el Codi civil. La dona va gravar la trucada i va interposar una querella amb el suport de l’Aliança contra la Pobresa Energètica.

El judici va arrencar el febrer del 2023. Fonts d’Endesa van explicar que la companyia també havia denunciat la treballadora per una “mala praxi” que no compartien, però va continuar treballant amb DPS Consulting en entendre que s’havien depurat responsabilitats. Finalment, el setembre el Jutjat Penal número 18 de Barcelona va condemnar a un any i vuit mesos de presó l’administrador i la directora general de DPS Consulting i va establir sis mesos de presó per a la treballadora que es va fer passar per funcionària judicial. Va absoldre, però, els tres acusats i DPS dels delictes d’estafa en grau de temptativa i d’usurpació de funcions públiques. La víctima va ser indemnitzada amb 1.000 euros.