Els alumnes amb necessitats educatives especials han tornat a les aules amb molts canvis al seu entorn arran de la crisi del coronavirus. I per a alguns, és difícil entendre mesures sanitàries com l’ús de la mascareta o la distància social. Segons el Consorci d’Educació a la ciutat hi ha 5.461 alumnes amb necessitats educatives, un 70 % dels quals estan escolaritzats en centres ordinaris.

En una entrevista al programa ‘reset’, de betevé, Efrén Carbonell, expert en inclusió educativa, admet que “les escoles especials s’estan sobresaturant”, ja que 2.400 alumnes d’escoles ordinàries “traspassaran a centres educatius especials”. Per tant, creu, s’hauria de seguir amb el decret d’implementació i dotar els centres especials d’un pla de xoc específic. En un mateix sentit s’ha mostrat Jordi Durà, representant de les famílies de persones amb discapacitat, qui afegeix que s’hauria de posar en marxa una taula amb membres del sector i famílies per crear una estratègia.

“Centres especials, considerats essencials”

Una de les novetats del sector és que les escoles d’educació especial s’ha considerat un servei essencial. Per tant, si el govern decretés un nou confinament, aquests centres educatius s’haurien de mantenir oberts. Els experts coincideixen en què és una bona notícia, ja que les famílies necessiten que “les escoles segueixin obertes i fent la seva funció”.

D’altra banda, coincideixen en què el més difícil per als infants és garantir la distància de seguretat. Durà admet que hi ha alumnes a qui els podria perjudicar molt, “ja que els infants amb necessitats especials tendeixen molt a les abraçades i a la mostra efectiva”. Un fet que les famílies viuen amb angoixa, ja que infants s’han d’adaptar a uns criteris que són difícils d’acceptar.