La pressió de l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) ha agafat força aquest dimarts. Membres de la plataforma s’han encadenat a les portes de les oficines que Naturgy té al carrer del Gas, al barri de la Barceloneta. Unes 30 persones han exigit a la companyia que condoni el deute de set famílies vulnerables, que no poden pagar les factures acumulades del gas i l’electricitat. L’acció s’ha acabat passades les onze de la nit, quan els concentrats han decidit en assemblea retirar-se de les oficines.
Segons l’APE, s’han encadenat per escenificar “la cadena perpètua” que suposen els deutes per als afectats. Maria Campuzano, portaveu de la plataforma, denuncia que, des que van sol·licitar la condonació fa un any i mig, la subministradora no els ha donat resposta i, a més, els continua reclamant els diners. També alerten que les famílies van contraure el deute perquè, asseguren, no se’ls va informar dels descomptes socials a què podien accedir.
Campuzano explica que, en molts casos, “aquests deutes signifiquen una condemna perquè no els permet [als afectats] tenir una segona oportunitat i tirar endavant”. “Naturgy és una empresa que ja ens té acostumats a què no té cap tipus de sensibilitat amb les persones que estan en situació de vulnerabilitat”, afegeix.
“Què havia de fer? O menjava, o pagava”
En l’acció hi han participat, entre altres, Cristina García i Mari Carmen Gómez, que no poden fer front a factures acumulades. Expliquen que la subministradora les persegueix de manera insistent. Segons García, els fan trucades diàries perquè paguin, i els envien missatges i cartes. “A mi no m’agrada tenir un deute de 2.000 euros […]. Em vaig veure sense recursos per poder pagar. Què havia de fer? O menjava, o pagava“, lamenta Gómez.
No és la primera vegada que l’APE convoca una protesta contra Naturgy. De fet, el mes de gener, membres de la plataforma van ocupar les oficines de la companyia del carrer de Mallorca. Per la seva banda, la subministradora insisteix que sempre s’ofereix alternatives als clients perquè puguin eixugar el deute amb comoditat, com ara el pagament fraccionat.
Naturgy recorda que el gener de l’any 2007 va impulsar el Pla de Vulnerabilitat, un document en què figuren més de 20 mesures per combatre la pobresa energètica. Algunes d’aquestes mesures són, per exemple, tenir localitzats els clients més vulnerables, treballar amb entitats socials o habilitar un telèfon específic per a aquests casos. Al llarg del 2018, afirmen que han garantit el subministrament a 26.500 famílies sense recursos de tot Espanya.