La Maria Rosa fa tres mesos que és usuària del servei de teleassistència. No n'era gaire partidària, però arran d'un caiguda a la cuina mentre estava sola a casa, ho va veure necessari. A banda de l'avisador habitual penjat al coll, la Maria Rosa té també un dispositiu similar a un telèfon mòbil que pot activar si li passa res quan surt de casa. MARIA ROSA MASCLANS "El meu fill viu fora de Barcelona. Penso que ja hi ha algú que es preocupa per mi de la vora. Ara em sento controlada totalment." Assegura sentir-se més protegida, però diu que el telèfon mòbil se li activa sol amb massa facilitat. MARIA ROSA MASCLANS "Quan arreglin això que no se'm dispari tant, aniré més tranquil·la. Perquè ara el porto amb un cuidado i fins i tot embolicat amb un mocador perquè no li toqui res." Com la Maria Rosa, hi ha una vintena més d'usuaris que participen en aquesta prova pilot de teleassistència mòbil, un dels serveis de la nova contracta, que ofereix també aquesta tauleta. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "Nosaltres som la capital dels mòbils i volem demostrar que la tecnologia mòbil aplicada a l'anteció i a la cura de les persones també és un èxit." Les trucades se centralitzen en aquesta sala, activa les 24 hores tots els dies de l'any. Actualment el servei té més de 67.000 usuaris, la majoria dones grans, i sense llista d'espera. Dóna feina a dues-centes persones que, a banda d'atendre les peticions d'ajuda, truquen periòdicament als usuaris per saber com estan. En l'últim any han fet més de 6.000 trucades diàries i n'han rebut unes 1.800. La teleassistència és un servei municipal gratuït amb un cost assumit al cent per cent per l'Ajuntament. En els propers dos anys abonarà 20 milions d'euros per fer-hi front.
La prova pilot de teleassistència mòbil, complementària al servei domiciliari, ofereix als usuaris un dispositiu similar a un telèfon mòbil perquè puguin activar-lo quan siguin fora de casa si els passa res. Està equipat amb tecnologia GPS i GSM per localitzar la persona en cas d’emergència. “Noves tecnologies, punteres, aplicades a atendre les persones”, ha afirmat l’alcalde, Xavier Trias, aquest dijous en una visita al nou Centre d’Atenció del Servei de Teleassistència.
D’altra banda, les tauletes tàctils s’han posat a disposició de cuidadors no professionals de persones dependents per millorar les relacions personals. Permeten accedir a documents o vídeos d’interès per a cuidadors, jocs i exercicis o intercanviar missatges amb altres usuaris, a més de fer trucades, videotrucades o plantejar dubtes. La nova contracta de teleassistència també ha estès, amb més de 2400 aparells, l’ús d’altres dispositius complementaris, com ara detectors de gas, de foc o de porta oberta, per assistir qualsevol urgència de forma ràpida.
Sense llista d’espera
El servei municipal de teleassistència ha arribat aquest 2013 a les 67.414 persones ateses respecte a les poc més de 50.000 que hi havia a inicis de mandat. Amb la nova contracta, l’Ajuntament abonarà 20 milions d’euros els propers dos anys per fer front a la teleassistència. La tinenta d’alcalde de Qualitat de Vida, Maite Fandos, ha explicat aquest dijous que “el cost del servei és assumit al 100% per diners municipals i és gratuït per als usuaris”. Fandos també ha destacat que s’han eliminat les llistes d’espera, un dels objectius de mandat que s’havia plantejat.
L’atenció als usuaris se centralitza en un nou Centre d’Atenció del Servei de Teleassistència actiu les 24 hores tots els dies de l’any. Hi treballen 205 persones que fan unes 180.000 trucades mensuals i en reben 52.688 de mitjana cada mes. El personal del servei realitza unes 62 visites diàries a domicili i atén unes 4.800 emergències o requeriments dels usuaris cada mes.