La responsable d’arxius del Centre de Documentació del Museu del Disseny, María José Balcells, ha destacat que es tracta d’una “donació molt important no només pel museu sinó per la ciutat de Barcelona, perquè s’incorpora al patrimoni històric de la ciutat” el llegat d’un dels primers premis nacionals de disseny i l’únic del país que ha guanyat el Compasso d’Oro a la seva trajectòria professional, “el premi per antonomàsia del món del disseny” atorgat per l’Associació Italiana de Dissenyadors.

En aquest sentit, Balcells ha assenyalat que la donació té rellevància doble, perquè permetrà “documentar i conèixer molt millor” les obres de Milà que hi ha al museu i, alhora, perquè l’artista és una de les peces clau per entendre la història del disseny del país.


Preocupat pel benestar

A més de la seva tasca com a dissenyador d’interior i de producte, Milà va intervenir en el disseny d’espais com el metro o l’Hospital Clínic perquè la “preocupació pel benestar i la millor usabilitat de l’espai públic” era molt present, també, en l’obra de Milà.

De fet, segons Balcells, el centre mèdic de l’Eixample “que coneixem avui es deu, en un 80 % a Milà”, que va canviar completament l’hospital per fer-lo “més obert, més humà i més accessible”. Pel que fa al metro, Milà “va introduir el concepte d’anar drets però recolzats als vagons” i, per això, va incorporar un petit suport per als usuaris que no anaven asseguts. També va intervenir en el mobiliari urbà, amb el disseny dels bancs neoromàntics -que omplen Barcelona- o els fanals d’exterior.

[Imatge: Llum de peu TMC, 1960]

Les perles de l’arxiu

Entre els elements de l’arxiu, Balcells ha destacat els plànols de les primeres versions dels llums de peu TMC (1960) i TMM (1961), “dues peces emblemàtiques del disseny català” que fa 50 anys que són al mercat i que ara són produïts per Santa&Cole.

[Imatge: Dibuix del llum de taula Asa, 1960 / Dibuix del llum de taula Cestita, 1962]

Ara, després de la neteja i l’endreça dels documents, des del museu començarà a fer un inventari més exhaustiu de l’arxiu l’objectiu que, d’aquí a uns mesos, sigui accessible al catàleg digital.

Disseny cap a l’invisible

Milà (Barcelona, 1931) basa el seu disseny en la simplicitat constructiva, la invisibilitat i la integració de materials nobles i artesanals, uns conceptes que ha aplicat al llarg de tota la seva carrera i que han generat peces icòniques com el llum de taula Cistella (1962) o el llum de peu TMC (1960), guardonat amb el Premi Delta. Són peces útils que Milà va dissenyar partint d’una premissa que és present en totes les seves obres: millorar la qualitat de vida de la població.

[Imatge: Llum de taula Cistella, 1962]