Segons el balanç que ha fet Renfe d’aquest 2018 la neteja de les pintades va costar més de 10 milions d’euros a la companyia. Si s’hi suma la reparació d’actes vandàlics, la dada s’enfila fins als 15 milions, el mateix cost que tenen tres trens nous.

En el conjunt de l’any es van interposar més de 2.000 denúncies. Això representa més de cinc denúncies diàries de mitjana, molt per sobre de les dues denúncies per mitjana del metro de Barcelona, segons xifres de TMB.

Segons Renfe, els grafits també obliguen a alterar la programació dels trens i a immobilitzar els combois més temps, per organitzar la neteja de la pintada. A la pràctica, això ha obligat a modificar alguns horaris i ha tingut un impacte directe en els usuaris.

Renfe publica les dades en una nota irònica

Renfe ha tornat a fer servir la ironia per denunciar el problema dels grafits als trens. Si en un nota de premsa el mes passat va titular que s’havia posat en servei un tren de Rodalies sense cap grafit, ara afirma que dona per “finalitzat el concurs de grafits desenvolupat als seus trens“. La companyia ferroviària assegura que ha estat un any intens de pintades als combois Rodalies i descriu el concurs com una “iniciativa única i irrepetible“, i afegeix entre parèntesi que així ho espera.

La nota de premsa continua en el mateix to i diu que “la decisió del jurat s’ha endarrerit durant quatre setmanes degut a l’alta participació”. Renfe també dona les xifres de grafits d’aquest 2018, 4.825 “obres” que han cobert una superfície de 128.335 m2, l’equivalent a cinc camps de futbol. Es tracta, segons ha informat la companyia, de la xifra real de pintades que s’han fet als trens durant el 2018.

Renfe assegura també que hi ha un guanyador del concurs, @vinilius2019, que correspon a un perfil de Twitter creat per conscienciar del dany que ocasionen els actes vandàlics i grafits als serveis de Rodalies de Catalunya. El jurat estableix que la millor imatge del servei de Rodalies és un tren sense cap pintada. El premi és implantar la imatge a tots els combois.

El portaveu de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, ha explicat que han fet aquesta campanya “per posar en coneixement de la gent el cost que suposa netejar aquestes pintades”. Per Carmona, “és un problema social que s’ha de resoldre, principalment, amb educació, hem de respectar el bé comú”. Tot i això, un cop s’han fet els grafits, la companyia reitera que cal endurir les conseqüències legals que comporta fer-ne.