50 taxistes participaran en un prova pilot que vol convertir els taxis en vehicles cardioprotegits. Han fet una formació teòrica i finalment s’han enfrontat també a una sessió pràctica, per aprendre el funcionament del desfibril·lador, així com primers auxilis. Darrere la iniciativa hi ha l’associació SOS Taxi, que proposa, amb la col·laboració de la Fundació Barcelona Salut, fer un pas més enllà com a servei social. “Quan hi ha un accident, quan hi va haver els atemptats de la Rambla, els taxistes hem respost. Ara és portar aquesta col·laboració amb el ciutadà a cada dia”, afirma Iban Sesma, secretari de SOS Taxi.

En les properes setmanes els taxistes començaran a rebre els desfibril·ladors, en col·laboració amb la Fundaci´`o Barcelona Salut. En un principi, seran 50 els taxis dotats d’aquest aparell, que pot ser decisiu per salvar la vida en aturada cardiorespiratòria. Cal tenir en compte que a Barcelona es calcula que cada dia es produeixen dues morts sobtades. La prova pilot té una previsió de dos anys però, si tot va bé, aviat s’incrementarà la flota de taxis amb desfibril·lador. “Si es veu com una solució real, s’hi afegiran més vehicles. La idea és sumar més taxis cada any”, afirma Sesma. “Podem fer un gran servei mentre arriben els serveis d’emergència i mantenir viva la persona”.

Formació teòrica i pràctica

De moment ha estat fàcil trobar els primers 50 voluntaris. “Vam haver de tancar la convocatòria, perquè ja en teníem més i tot”, presumeix Sesma. “Vaig pensar que és un valor afegit al taxi de Barcelona. Mai m’he trobat en un cas similar però ens preparem per, si passa, saber què cal fer”, explica Marc Tudela, un dels taxistes voluntaris. “Som sempre al carrer i qualsevol dia ens podem trobar amb un cas d’aturada respiratòria, i podem salvar vides”, afegeix en Nasser, un altre dels voluntaris. Els dos voluntaris, com la resta de companys, han après la teoria sobre els primers auxilis i el funcionament del desfibril·lador, que en tot moment els indica què han de fer per tal de mantenir viva la persona mentre arriba l’ambulància.

Un moment de la sessió pràctica amb el desfibril·lador

Es volen integrar al sistema d’alertes del 112

L’associació SOS Taxi és ambiciosa i creu que encara es trauria més profit dels desfibril·ladors dels taxistes si es poguessin integrar al sistema d’alertes del 112, el SEM i el 061. Volen que s’aprofiti que els taxis porten geolocalitzador i fan servir un sistema d’alertes similar al d’emergències. Així, en cas d’una trucada per aturada cardiorespiratòria, des del 112 es podria activar, a través de l’aplicació, un taxi que fos a la zona perquè hi intervingués fins que arribessin els vehicles d’emergència. La idea ja l’han posat sobre la taula i ara mateix estan en converses per materialitzar-la més endavant.

Més desfibril·ladors al carrer

Amb aquesta aposta, els taxistes de Barcelona es converteixen en pioners d’una mesura que ja es posarà en marxa enguany també a Madrid. A més, han començat a formar taxistes per fer-ho possible a altres ciutats com València, Granada, Sevilla, Bilbao o Màlaga.

Fa dos anys que van iniciar el projecte però la pandèmia n’ha impedit la posada en funcionament fins ara. Volen afegir-se a altres serveis que ja disposen de desfibril·lador, com ara la xarxa de metro, alguns equipaments municipals, els mercats, les farmàcies i els cotxes de la Guàrdia Urbana, cosa que els taxistes ja havien reclamat l’any 2016, després de la mort d’un company a l’aeroport.