La tarda del 31 de desembre, un taxista va morir d’un atac de cor mentre esperava per agafar passatge a la Terminal 1 de l’aeroport. Els seus companys expliquen que l’ambulància va trigar 20 minuts a arribar i reclamen des de fa anys un desfibril·lador que podria haver salvat més d’una vida. L’IMET ja ha comprat l’aparell, però Aena ha de decidir on instal·lar-lo.

Un taxista de 39 anys va perdre la vida, la vigília de Cap d’Any a la tarda, mentre feia cua a la graella de la terminal nova de l’aeroport del Prat. Es va desmaiar a la cafeteria que hi ha en aquell indret, reservat per als treballadors del taxi, i els companys només van poder telefonar a urgències perquè l’atenguessin. L’ambulància de l’aeroport, tot i ser a la mateixa terminal, va trigar 20 minuts a arribar-hi perquè no hi havia cap accés directe obert i el conductor no coneixia ben bé l’emplaçament. “Ells ens deien que triguen 5 minuts a arribar. Per tant, suposo que hauran fet simulacres, no? Però a la pràctica triguen quatre vegades més: 20 minuts”, es queixa Luís López, secretari de l’Agrupació Taxi Companys. Més tard, van arribar els Mossos d’Esquadra i fins a quatre ambulàncies, però el personal sanitari ja no va poder reanimar el taxista.

Ahir el van enterrar al cementiri de Montjuïc, després d’una marxa lenta des de l’aeroport amb què molts taxistes van voler mostrar les seves condolències a la família i, alhora, fer una reivindicació que consideren que podria haver salvat la vida del seu company: que Aena instal·li ja un desfibril·lador a la graella de taxis de la T-1, per on cada dia passen unes 4.000 persones entre les 6 h del matí i la 1 h de la matinada. La marxa va començar amb un llarg i sonor toc de botzines de tots els taxistes al llarg de la graella i “el tub”, la zona més propera a la terminal on encotxen i desencotxen els viatgers.

Cristian Navarro, del grup Taxistes Units Autònoms Metropolitans (TUAM), va viure de prop la mort de dijous passat i ahir va participar a la marxa. “No és el primer cop que passa, hi ha hagut moltes més morts com aquesta en els darrers anys i estem cansats de reclamar a Aena que hi instal·li un desfibril·lador com els que ja hi ha al metro de Barcelona o en altres zones de l’aeroport”, explica.

El cas és que el desfibril·lador està comprat des de fa uns tres mesos. L’Institut Metropolità del Taxi (IMET) es va fer càrrec dels 1.000 euros que val aproximadament. Aena ha d’acabar de decidir on instal·lar-lo tot i que molt probablement serà a la cafeteria on dijous va morir el taxista. A més, a partir d’aquest cap de setmana els conductors faran cursos de primers auxilis per saber reaccionar davant d’una situació com aquesta, tot i que els desfibril·ladors automàtics es poden fer servir sense cap coneixement previ. En tot cas, lamenten que la possible solució haurà arribat massa tard per al company que ahir van acompanyar al cementiri.