La crisi econòmica i social derivada de la pandèmia també s’ha notat al centre LGTBI de Barcelona. Durant el 2020 (el segon any de funcionament), han atès un 20 % més de demandes respecte el 2019, i les peticions de productes i necessitats bàsiques han augmentat fins a un 126 %. La tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI, Laura Pérez ha destacat que aquestes dades posen en evidència l’agreujament de la precarietat econòmica i la pobresa del col·lectiu.
Durant tot l’any s’han atès 353 persones i el 21 % dels casos van produir-se durant els mesos de tancament del centre. Entre el 14 de març i el 14 de juny es va posar en marxa un servei d’atenció telemàtica.
Les persones de 31 a 40 anys, el grup majoritari
El grup d’edat majoritari ha estat, per segon any, el de 31 a 40 anys, que ha suposat el 27 % de les atencions, seguit de les persones de 18 a 25 anys (20 %). El tercer grup d’edat amb més atencions ha estat el de les persones d’entre 41 i 50 anys (17 %); després, les que tenen entre 26 i 30 anys (15 %), seguides de les d’entre 51 i 65 (12 %), els menors d’edat (8 %) i majors de 65 anys (1 %).
Es multiplica per quatre l’atenció als menors d’edat
Una de les dades que destaquen els responsables del centre és el creixement de les atencions a menors d’edat. Respecte al 2019, la demanda d’aquest grup d’edat s’ha multiplicat per quatre.
Aquest augment exponencial s’explica per “l’augment de les necessitats d’acompanyament i socialització durant el confinament”, una etapa en què “moltes persones joves LGTBI han hagut de viure sense la seva xarxa de suport habitual” i en un entorn que, en alguns casos, pot resultar hostil.
Pel que fa al perfil d’usuaris cal destacar l’augment de casos d’homes trans, que es dupliquen respecte al 2019, i d’homes cis (cissexual o cisgènere), que augmenten un 23 %. En total, durant el 2020 29.506 persones han participat a les activitats del centre, 9.000 més que l’any 2019 gràcies a la digitalització dels actes.