L’Ajuntament de Barcelona ha explicat aquest dimecres les intervencions que van fer els Bombers de Barcelona durant el 2021. El tinent d’alcalde de Seguretat i Prevenció, Albert Batlle, ha posat l’accent en els focs causats per les bateries elèctriques dels vehicles de mobilitat personal, com els patinets o els trixis que, diu, estan augmentant a mesura que creix el nombre d’usuaris d’aquests aparells.
Batlle ha explicat que l’incendi de la bateria d’un patinet en un domicili va ser la causa del foc que es va produir el desembre de l’any passat al carrer Nou de la Rambla i que va obligar a desallotjar els veïns. També ha recordat el gran incendi que es va produir el juliol en una instal·lació clandestina per carregar trixis (o bicitaxis) i patinets elèctrics de lloguer.
Sobrecàrregues i bateries de poca qualitat
Batlle ha concretat que els incendis en patinets elèctrics poden ser causats per sobrecàrregues o bé per la qualitat de les bateries. “Va passar fa uns anys que els telèfons mòbils explotaven i ara exigim que les bateries estiguin homologades”, ha demanat. També ha reclamat als usuaris que tinguin en compte “la vida útil de les bateries” per evitar que el seu deteriorament provoqui incidents.
El director de l’àrea de Seguretat, Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments, Sebastià Massagué, ha subratllat que els incendis elèctrics sovint tenen l’origen en lladres sobrecarregats en què s’endollen massa aparells, inclosos patinets elèctrics. Ha concretat que el mes de gener es van comptabilitzar set incendis amb origen en una sobrecàrrega, tot i que no necessàriament amb un patinet implicat.
Massagué ha posat d’exemple el metro de Londres, on es prohibeix l’accés amb patinets no homologats. Un extrem que Batlle ha dit que a Barcelona no està sobre la taula.
La pandèmia ha fet augmentar els usuaris de patinets
La pandèmia de la covid a Barcelona ha propiciat un canvi en la mobilitat a la ciutat. Per exemple, el patinet elèctric, que estava en auge, va començar a tenir encara més presència als carrers. Ho evidencien les multes que es van imposar a usuaris d’aquests vehicles el 2021, 20.000 sancions, fins a l’octubre. Això és el triple que les registrades durant tot el 2019, abans de la crisi sanitària, quan es van interposar 6.546 multes.