Per Setmana Santa TMB iniciarà els treballs per renovar íntegrament l’estructura de les vies de metro de la Línia 5 en el tram comprès entre Horta i la Sagrera. Les obres arriben després de dos anys de queixes de veïns de barris com el Turó de la Peira i Vilapicina per vibracions, que afirmen que han anat en augment en els darrers mesos.

TMB ha fet inspeccions sonores en alguns habitatges, però els veïns consideren que són insuficients i demanen garanties a l’empresa de transports. El districte de Nou Barris recomana als veïns demanar un peritatge extern per valorar sobretot les esquerdes. També s’ofereix com a mediador amb TMB per si no es posen d’acord.

Afirmen que cada cop hi ha més vibracions i esquerdes

“Fa quatre dies que ha sortit aquesta esquerda, intento tapar-la però torna a obrir-se i es fa més gran. El metro em diu que és assentament del pis i que no té res a veure [amb les vibracions], però jo estic convençuda que sí”, explica Inés Navarro, una de les veïnes del Turó de la Peira que des de fa temps denuncia vibracions al seu pis quan passen els metros de l’L5.

Com la Inés, hi ha tot un seguit de veïnes de la seva illa que estan pendents de l’evolució de les esquerdes. Es queixen que tant vibracions com esquerdes van a més. “Cada cop els moviments es noten més i és molt molest perquè vibra tota la casa”, afegeix Yolanda Consuegra, una altra veïna.

Demanen “un estudi en mà” a TMB

També atribueixen a les vibracions les avaries constants als baixants de l’aparcament. TMB ha mesurat les vibracions i ha explicat als veïns que ho repetirà per comparar-ho un cop acacin les obres. Al pis d’Esther Andino les proves van superar el 80 decibels.

Els veïns volen que també s’analitzin les esquerdes. “Estem espantats, perquè potser hi ha danys estructurals”, afirma Andino. Per aquest motiu demanen a TMB que els demostri “estudi en mà” que no hi ha cap perill per a l’estructura dels edificis.

L’Ajuntament recomana fer un peritatge extern

L’AV Turó de la Peira demana garanties per als veïns afectats. “Està molt bé que comencin les obres, que lògicament les faran correctament, però un cop acabin què passarà amb les esquerdes? Qui les controlarà?”, denuncia el president de l’entitat, Antonio Silva.

El districte de Nou Barris dona suport als veïns i els recomana un peritatge extern. L’Ajuntament també s’ha compromès a fer d’intermediari i reunir-se en aquest cas amb TMB i veïns per escoltar ambdues parts. “Si els veïns encarreguen aquest peritatge i surt que les esquerdes es produeixen per les vibracions a la línia de metro, podran fer una reclamació”, comenta Sheila Guerra, consellera tècnica de Nou Barris. Ara per ara, però, el veïnat rebutja assumir el peritatge. Han sol·licitat una altra reunió amb TMB i demanaran suport a la FAVB.