TMB renovarà integralment tota l’estructura de les vies de metro de la Línia 5 en el tram comprès entre Horta i Sagrera, perquè els tècnics consideren que “ha arribat al final de la seva vida útil”. Això implicarà obres i talls en el servei que condicionaran el dia a dia de milers d’usuaris. La inversió ronda els 17 milions d’euros, i l’actuació, que ja s’ha licitat, es vol fer en dues fases, previstes en principi per a la Setmana Santa i els mesos de juliol i agost del 2022, època en què baixa el nombre de persones que agafen el metro.

Queixes per vibracions a l’entorn de Vilapicina

Amb aquests treballs es vol donar resposta a les moltes queixes rebudes per soroll i petites esquerdes. Les vibracions s’han detectat en especial entre les estacions de Vilapicina i Virrei Amat, i des de fa un any i mig suposen un calvari per als veïns dels barris del Turó de la Peira, Vilapicina i la Torre Llobeta, ja que s’amplifiquen a la nit, i últimament s’han incrementat. “Cada cop se sent més el metro. No podem descansar a la nit perquè és quan més se sent el soroll. Vibren les copes de la vitrina i el mirall del lavabo, els quadres es mouen… i els dissabtes no podem descansar perquè el metro funciona 24 hores“, explica Esther Andino, veïna del passeig de Fabra i Puig. “Durant el dia prefereixes sortir de casa perquè sents el metro passant cada dos o tres minuts. I algunes portes o finestres, has de fer més força per obrir-les”, afegeix Rosa Pérez, una altra veïna.

El tram de l’L5 en què es renovaran les vies

TMB afirma que ha fet actuacions de manteniment per mitigar aquestes vibracions, com ara la substitució de fixacions antivibratòries al sector de Virrei Amat i el sanejament de soldadures. Però ha conclòs ara que calia una renovació integral: es retirarà el conjunt de vies velles, travesses, fixacions i la resta d’elements per després “formigonar la base, construir drenatges i muntar nous carrils i aparells de via sobre fixacions antivibratòries”.

Un tram de 3 km força antic

La infraestructura entre Sagrera i Vilapicina es va posar en servei el 1959, mentre que la prolongació a Horta el 1967. En aquests anys els carrils, travesses i subjeccions han patit un desgast que pot ser el causant de les vibracions, sobretot en el tram del passeig de Fabra i Puig.

És el metro el causant d’esquerdes?

Els veïns també han detectat l’aparició de petites esquerdes en diversos espais dels habitatges, que volen que s’analitzin per veure si hi ha relació amb les vibracions i quina rellevància tenen. “Volem que vinguin i facin una inspecció per si hi ha esquerdes o qualsevol perill. Volem seguretat, perquè al Turó de la Peira vam viure l’aluminosi de prop i cada cop que es mou una casa o sorgeix una esquerda, ens ve la por”, explica Antonio Silva, de l’AV Turó de la Peira.

Per aquest motiu han creat una comissió de seguiment conformada per veïns afectats per les vibracions, les associacions de veïns del Turó de la Peira i de Vilapicina i la Torre Llobeta, la coordinadora veïnal de Nou Barris , la FAVB i Districte de Nou Barris. Reclamen una reunió amb TMB, perquè tot i que ha vist el contracte de licitació d’obres per internet, volen tenir informació de primera mà i que es facin revisions als habitatges abans i després de les obres.