Una part de les vies de l’L5 del metro de Barcelona es renovaran entre Setmana Santa i l’estiu. L’objectiu és canviar tres quilòmetres de vies entre les estacions de la Sagrera i Horta (en total, 12 km de rails). Amb aquesta actuació es vol posar fi també als problemes de vibracions que genera el pas dels combois. Tot plegat, suposarà una inversió de 15 M €. Les obres s’allargaran durant totes les vacances escolars de Setmana Santa i també se’n faran durant els mesos de juliol i agost.

LL5 és una de les més utilitzades del metro de Barcelona: porta el 26 % dels viatgers, segons dades de TMB. Per minimitzar-ne l’impacte en els usuaris, les obres es faran en dues fases. En la primera, coincidint amb la Setmana Santa, s’interromprà el pas de trens entre les estacions de Verdaguer i Virrei Amat. En la segona, al juliol, quedaran inoperatives les estacions compreses entre Congrés i Vilapicina, i a l’agost el tall s’allargarà fins a Horta.

La primera fase: del 9 al 18 d’abril

Tall a l'L5 per Setmana Santa

La primera fase d’obres durarà 10 dies, del 9 al 18 d’abril, i concentrarà els treballs preparatoris per afrontar la segona fase. Es calcula que se’n veuran afectats 75.000 viatgers els dies laborables i 55.000 els festius. Durant aquests dies, es vol posar a punt l’estació de la Sagrera per tal que pugui funcionar a l’estiu, renovar dos trams de via (Verdaguer – Sagrada Família i la Sagrera – Congrés) i retirar els materials amb amiant que encara hi ha a l’estació de Maragall, entre altres actuacions.

Per fer el trajecte afectat, TMB recomana buscar alternatives a la mateixa xarxa de metro, que es reforçarà entre un 6 % i un 35 %, en funció de la línia i la franja horària. També hi haurà 30 busos llançadora amb què l’operador de transport preveu absorbir el 30 % del passatge. Els vehicles faran un recorregut semblant al metro, tot i que com que circularan en superfície el temps serà més llarg, d’uns 45 minuts entre Verdaguer i Vilapicina.

“L’obra deixarà la infraestructura en millors condicions. Durant els treballs, caldrà una adaptació que requerirà una mica més de temps i, per tant, una mica més de paciència. Però posarem tota la informació per explicar les alternatives
Laia Bonet, presidenta de TMB

La segona fase, a l’estiu

Tall a l'L5 a l'estiu, primera subfase

La segona fase arrencarà el 9 de juliol i s’allargarà fins al 10 de setembre amb l’objectiu de renovar les vies entre Congrés i Horta. En aquest cas, els treballs es dividiran en dues parts. Del 9 de juliol al 7 d’agost, es quedaran sense servei quatre estacions: Congrés, Maragall, Virrei Amat i Vilapicina. D’aquesta manera, els combois arribaran fins a la Sagrera, per una banda, i fins a Horta, per l’altra.

Tall a l'L5 a l'estiu, segona subfase

Serà a partir del 8 d’agost que el tall afectarà una estació més i deixarà també sense servei la parada d’Horta. En aquest cas, també es recomana buscar rutes alternatives en metro i es preveuen reforços en hora punta del matí d’un 8 % al juliol i un 15 % a l’agost. Igualment, s’implantarà un servei de busos llançadora articulats: 19 durant el mes de juliol entre la Sagrera i Horta i 22 a l’agost, en aquest cas entre la Sagrera i el Carmel.

Menys vibracions i més freqüència de pas

Les vibracions es preveuen reduir canviant el suport de les vies: s’eliminaran les pedres de balast que hi ha a terra i es fixaran els rails directament sobre una base de formigó. Per fer-ho, s’hi instal·laran 20.000 fixacions antivibracions. D’aquesta manera, TMB preveu reduir el 45 % de les queixes per vibracions que tenen localitzades a la xarxa de metro.

Les vies que cal substituir daten del 1960 i, segons TMB, comporten una gran despesa de manteniment. Amb el canvi, l’operadora de transports vol que se’n pugui fer un manteniment més eficaç, minimitzar les incidències a l’L5 i preparar la línia perquè pugui absorbir més trens i freqüències més breus.