El 28 de setembre, Dia Internacional pel Dret a l’Avortament, va començar “40 días por la vida”, una campanya que aplega voluntaris que resen envoltats de simbologia religiosa davant de les clíniques acreditades per la Generalitat per a la interrupció voluntària de l’embaràs. S’acabarà el 6 de novembre, tot i que abans d’aquestes dates ja van fer acte de presència en tres centres de Barcelona.

Impacte per a les dones que hi van a avortar

Des de l’Associació de Drets Sexuals i Reproductius asseguren que l’impacte en dones i persones gestants que van a avortar és demolidor. “És violència contra qui vol exercir un dret garantit per llei”, afirma Almudena Rodríguez, coordinadora d’Incidència Política Internacional d’aquesta entitat. Rodríguez afegeix que prendre la decisió d’avortar “no és fàcil” i creu que s’hauria de garantir la protecció de qui ho fa.

Voluntaris de la campanya “40 días por la vida”

Querella a la fiscalia de la Generalitat

A mitjans d’octubre el govern de la Generalitat va denunciar a la fiscalia l’entitat ultracatòlica que hi ha darrere d’aquesta campanya, la qual podria ser constitutiva d’un delicte de coaccions. Des de l’Associació de Drets Sexuals i Reproductius afirmen que alguna cosa falla si, tot i tenir la protecció, aquests voluntaris continuen endavant amb la campanya amb normalitat. La Generalitat recorda que ara la situació està en mans del ministeri públic, que és qui ha d’investigar-ho si creu que hi ha indicis de delicte i, si és així, proposar quines mesures s’han de prendre per evitar que es continuï cometent.

Una campanya internacional

Per Rodríguez, no es tracta d’una acció aïllada que passa en un carrer de Barcelona sinó que més aviat és una ofensiva contra el dret a l’avortament que passa a totes les parts del món. Aquesta llicenciada en història assegura que grups ultracatòlics i extremistes dels Estats Units lideren aquesta campanya, que té finançament estatunidenc i rus, segons ella. Uns grups que han estat clau per contribuir a la prohibició de l’avortament als Estats Units, a parer seu.

Per poder sostenir una campanya durant 40 dies s’ha d’estar molt ben organitzat i tenir molts diners”
Almudena Rodríguez, responsable d’Incidència Política Internacional de l’Associació de Drets Sexuals i Reproductius

També apunta que aquesta campanya forma part d’una estratègia més àmplia amb desinformació a xarxes sobre l’avortament i incidència política dels governs per eliminar aquest dret.

L’objectiu de l’acció va més enllà de l’avortament

Almudena Rodríguez, que també coordina el grup principal de dones de Nacions Unides, assevera que l’objectiu de la campanya “40 días por la vida” és econòmic. Explica que aquests moviments fonamentalistes saben que si difonen discursos d’odi a la població sobre l’avortament, però també sobre diversitats sexuals o educació sexual obligatòria a les escoles, guanyen poder per entrar a les institucions o, fins i tot, arribar a governar i cita el cas de Giorgia Meloni.

Rodríguez, per tant, creu que “és una forma d’arribar al poder, imposar una agenda social autoritària i neoliberal“. Per acabar, afegeix la importància de contextualitzar aquesta campanya en el moment polític, social i econòmic actual d’auge dels fonamentalismes i dels partits d’extrema dreta i feixistes que ja són dins de molts parlaments del món.