Recta final per enllestir el túnel de la plaça de les Glòries que soterrarà el trànsit de la Gran Via. Per primera vegada, betevé ha pogut entrar a la galeria subterrània que s’està ultimant entre el carrer de Los Castillejos i la rambla del Poblenou. Segons l’Ajuntament, ja s’ha executat el 85 % de l’obra. “Ja podem concretar i veure la llum al final del túnel”, ha dit la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz.

En realitat, el túnel de Glòries són dos tubs independents de 957 metres de llargada, un per cada sentit. Després de gairebé sis anys i mig d’obres, s’obrirà al trànsit en dues fases a la tardor: al setembre en sentit Besòs i, al novembre, hi podrà circular el trànsit d’entrada a la ciutat. Per acabar l’obra falta estendre el paviment de formigó en alguns tram del túnel, posar el revestiment de les parets, el fals sostre i urbanitzar les voreres, així com pintar les sortides d’emergència.

Vista d’una sortida d’emergència del túnel de Glòries

Un carril bus i semàfors a cada extrem

En la visita d’obres, Janet Sanz ha explicat que el túnel tindrà en cada sentit dos carrils per al transport privat i un d’exclusiu per al transport públic, un fet inusual fins ara en les galeries subterrànies de la ciutat. Es reproduirà, doncs, la mateixa secció que a la Meridiana. El director de BIMSA (l’empresa municipal que controla l’obra), Ángel Sánchez, ha detallat també que el túnel tindrà semàfors a l’entrada i sortida per regular el trànsit, amb l’excepció de la sortida sentit Besòs.

Prop de 200 M € de pressupost

El director de BIMSA ha confirmat que l’execució de l’obra es manté dins del marc pressupostari que la Comissió de Govern va aprovar el novembre del 2019. La dotació fixada era de 192,3 M €, una quantitat que inclou l’obra civil però també altres qüestions com l’auscultació d’edificis, el control de qualitat o els reforços als túnels ferroviaris… “És un èxit tancar una obra tan gran dins del marc pressupostari”, ha afirmat Ángel Sánchez. Quan acabi l’obra se sabrà si s’ha superat o no la quantitat pressupostada.

Rampa d’entrada des del carrer de Padilla, en el túnel per on circularà el trànsit en sentit Besòs

Les demandes dels veïns a Colau

Tot i que inicialment no estava previst, l’alcaldessa, Ada Colau, també s’ha sumat a la visita del túnel de les Glòries. Després de veure l’estat dels treballs, Colau ha avisat que “no estem presentant només un túnel, sinó un missatge de futur: que la ciutat i la superilla avancen”. L’alcaldessa ha recordat que amb el pas subterrani del trànsit “conquerim una plaça enorme, un gran parc per als veïns i per connectar barris“.

De fet, en la visita també han participat alguns veïns de l’entorn, que han apressat l’Ajuntament a concloure la urbanització de la plaça. El vocal de l’AV Poblenou, Jaume Badenes, ha reblat que “les obres del túnel acaben amb la urbanització definitiva del tram de Gran Via entre Badajoz i la rambla del Poblenou”, un espai llargament reivindicat pels veïns: “Volem una ciutat per viure-hi, no volem autopistes”.

Les dues galeries que conformen el túnel de Glòries. A l’esquerra, hi passarà el trànsit d’entrada a la ciutat i, a la dreta, el de sortida

L’obra més complexa fins ara

El túnel de Glòries és l’obra més complexa que ha realitzat fins ara l’Ajuntament de Barcelona. Per soterrar el trànsit de la Gran Via s’ha hagut d’obrir pas per sota de tres túnels de Rodalies i un altre de metro. Algunes d’aquestes galeries s’han hagut de reforçar perquè estaven en un estat precari. Durant aquests anys, a més, les obres han patit dues interrupcions. El 2017 es va trencar el contracte amb les constructores per retards i sobrecostos, els treballs es van parar gairebé un any i es va refer el projecte. El 2020, per l’estat d’alarma, els treballs es van aturar durant dos mesos.