Els túnels de la plaça de les Glòries entraran en funcionament la tardor d’aquest 2021, uns mesos més tard del que estava previst. L’última data anunciada era l’estiu del 2021, però l’aturada de les obres durant l’estat d’alarma, del març al maig de l’any passat, n’ha alterat el calendari. Els túnels viaris s’obriran al trànsit després de gairebé sis anys i mig d’obres, que van començar l’abril del 2015 amb dues interrupcions.

L’obertura dels túnels de Glòries es farà en dues fases: a principis de setembre començaran a circular els cotxes en sentit Besòs (de sortida de la ciutat), i a finals de novembre ho faran els que circulin en sentit Llobregat (per entrar a la ciutat). Això s’explica perquè una de les galeries està més avançada que l’altra. En paral·lel –i a la superfície– es treballarà en la configuració definitiva del tramvia. “A finals del mandat tindrem resolta la mobilitat a les Glòries”, ha afirmat la tinenta d’alcalde Janet Sanz.

Fins ara, ja s’ha pogut excavar per sota dels túnels de Rodalies i metro que creuen la plaça de les Glòries, per sota dels quals passaran els túnels viaris. Tot i això, encara s’està reforçant la base de les galeries de Rodalies, unes tasques que van obligar a reajustar el projecte definitiu. En breu, es preveu fer ja una primera capa de pavimentació (en caldran més). També s’està treballant en les sortides d’emergència del túnel, entre altres actuacions.

tunel Glòries
Recreació virtual d’un dels túnels viaris de Glòries

Un calendari amb interrupcions

2015: Inici d’obres

El 27 d’abril del 2015 (amb Xavier Trias d’alcalde) van començar les perforacions per crear els nous túnels, que passen per sota de les galeries de l’L1 del metro, diverses línies de Rodalies i la línia que va cap a l’Estació de França – Sants. En aquell moment es va decidir segmentar les obres en dues fases: la primera, per fer el túnel entre els carrers de Castillejos i de Badajoz, i una segona per allargar-lo fins a la rambla del Poblenou.

2017: Es trenca el contracte

Ara bé, l’abril del 2017 (ja amb Ada Colau com a alcaldessa) l’Ajuntament va decidir trencar el contracte amb les empreses responsables dels treballs, per retards i sobrecostos en l’execució. Aquest fet va mantenir el projecte en punt mort durant 11 mesos, fins que es va tornar a adjudicar.

2018: Es reprenen els treballs, quasi un any més tard

En aquella ocasió, el març del 2018, el govern municipal va optar per adjudicar tot de cop el tram de túnels entre Castillejos i la rambla del Poblenou, per agilitzar-ne la construcció. En paral·lel, la justícia va condemnar l’Ajuntament a pagar una indemnització de 4 M € a les empreses a les quals es va rescindir el primer contracte.

2019: La part més delicada

Els treballs van continuar al seu ritme i l’entrada a l’any 2019 va suposar encarar la fase més complicada i delicada de les obres: perforar per sota dels túnels de Rodalies i del metro. De fet, amb motiu de l’excavació per sota del túnel del metro, BIMSA va decidir reforçar l’estructura per on passa l’L1, cosa que va costar 1,8 M € extra.

Mentre sota terra passava això, a la superfície les obres per crear un gran parc avançaven i ja deixaven entreveure la fesomia final de l’espai. Es va inaugurar el 6 d’abril del 2019.

PArc Glories

2020: L’estat d’alarma ho atura tot

Amb el canvi d’any, els treballs de les Glòries es van aturar per segona vegada. A causa de l’estat d’alarma decretat pel coronavirus, l’Ajuntament va suspendre totes les obres públiques –incloses les del túnel de Glòries–, el 15 de març del 2020. Els treballs van restar immòbils durant dos mesos fins que, el 22 de maig, l’Ajuntament els va reactivar.

Des d’aleshores, les obres dels túnels viaris han continuat funcionant, això sí, amb alguns reajustaments. El 14 de juliol del 2020, la Comissió d’Urbanisme de l’Ajuntament va aprovar una modificació del projecte per reforçar els túnels de Rodalies. En aquell moment, el consistori ja va admetre que caldria revisar-ne el calendari.

2021: La llum al final del túnel

El govern municipal ha comparegut aquest gener per explicar el calendari definitiu per estrenar els túnels viaris de Glòries. Entre setembre i novembre del 2021 es posarà punt final al trànsit rodat per sobre de la plaça, i s’hi construirà una escola pública (a l’antiga fàbrica de paraigües) i 562 pisos nous (en edificis de diferents altures, com a màxim d’11 plantes).