L’Ajuntament vol aprovar una nova taxa per a les empreses de bicicletes i motos compartides que ocupen la via pública. Com a punt de partida, la taxa serà de 71,51 € per vehicle a l’any, i les llicències duraran tres anys, prorrogables a un any més. El consistori creu que aquest tipus de negoci contribueix a una mobilitat sostenible però que cal minimitzar l’impacte dels vehicles sobre l’espai públic.

A banda de fer pagar una taxa, el consistori planteja limitar el nombre de bicicletes i motos compartides que hi ha a la ciutat. En l’actualitat hi ha 2.325 motos, que podran créixer un màxim del 47 %. És a dir, n’hi podrà haver unes 3.417. Pel que fa a les bicicletes, ara n’hi ha 1.500 i es preveu un creixement màxim del 70 %, és a dir, un topall de 2.550 bicis. A Barcelona operen en aquests moments quatre empreses de “motosharing” i dues més de “bicisharing”.

motosharing

Requisits per a les empreses

Amb la nova regulació, l’Ajuntament també fixa diversos criteris per a les empreses que vulguin operar a la ciutat. Estaran obligades a fer servir els vehicles i, si no ho fan, es retiraran les llicències. Les empreses de lloguer de bicis n’hauran d’oferir de mecàniques i d’elèctriques, i les de motos hauran d’oferir vehicles elèctrics. Tant les bicicletes com les motos hauran d’estar geolocalitzades en tot moment.

A més, les empreses hauran de posar a disposició de l’Ajuntament en temps real les dades d’ús per saber el grau d’ocupació de la via pública. Les motos s’hauran d’aparcar segons les normes de l’Ordenança de Circulació, mentre que les bicis hauran de tenir un sistema d’ancoratge per aparcar-les als espais habilitats. En les zones amb més pressió turística, el consistori preveu reservar aparcaments específics per a bicis particulars pintats de color lila.

Aprovació inicial en el ple de novembre

La taxa s’ha debatut a la Comissió d’Economia d’aquest dimarts. BComú, ERC i el PSC hi han votat a favor, mentre que el PDeCAT ho ha fet en contra perquè prefereix primer regular l’activitat i després parlar de taxes. La resta de grups han fet reserva de vot fins al ple del 23 de novembre en què la taxa se sotmetrà a aprovació inicial. Si supera aquest tràmit, l’aprovació definitiva no es preveu fins al ple de gener del 2019.

Les empreses, contràries a la limitació de vehicles

Les empreses de bicis i motos compartides per aplicació mòbil s’avenen a pagar la taxa per fer negoci a l’espai públic, però demanen que els diners no vagin a parar al consistori, sinó que les empreses el destinin a promoure i fer pedagogia del bon ús d’aquests vehicles.

La plataforma que agrupa les empreses del sector, Smart Mobility, critica el topall de vehicles que els vol marcar l’Ajuntament. Creuen que és una xifra molt baixa i que a la pràctica és una moratòria que no els permetrà ampliar el parc mòbil. Reclamen al consistori que revisi el límit a l’alça.