L’Ajuntament de Barcelona ha aprovat un decret que regula l’activitat de motos i bicicletes d’ús compartit a la ciutat. La normativa preveu que el nombre d’aquests vehicles es pugui més que doblar respecte als que hi ha ara en circulació. En el cas de les bicicletes, el consistori atorgarà 3.975 llicències (ara hi ha unes 1.500 bicis), i en el cas de les motos n’atorgarà 6.958 (ara n’hi ha unes 2.500, però la xifra creixerà quan Acciona completi el desplegament de 1.200 motos).
El nombre total de llicències es revisarà cada any. Cada permís tindrà una vigència de tres anys i es podrà prorrogar per a un any. Per cada vehicle, les empreses han de pagar una taxa de 71,51 euros, tal com va aprovar el Ple al febrer. La normativa fixa ara un nombre màxim més alt de bicis i motos del que s’havia previst inicialment. El regidor de Mobilitat, Eloi Badia, ha justificat el creixement per “donar confiança i seguretat al sector” i per reduir el vehicle privat a la ciutat.
Evitar la saturació al centre
Per obtenir les llicències
, les empreses hauran de complir diversos requisits, com ara disposar d’assegurança, reubicar els vehicles quan no s’hagin estacionat correctament i facilitar a l’Ajuntament la geolocalització en temps real de tota la flota. Una de les preocupacions del consistori és evitar la saturació de bicis i motos compartides en determinades zones.
Per això, s’ha delimitat una àrea central (formada pels barris de la Nova i l’Antiga Esquerra de l’Eixample, Sant Antoni, la Dreta de l’Eixample, Sant Gervasi – Galvany, el Putxet i el Farró, la Vila de Gràcia, el Camp d’en Grassot i Gràcia Nova i part de la Sagrada Família i el Fort Pienc) en què les empreses no podran concentrar més del 50 % de la flota més de dues hores consecutives.
En el cas específic de les bicicletes, l’Ajuntament habilitarà aparcaments exclusius per a bicis particulars, per evitar que els vehicles compartits saturin certes zones amb més demanda. Els aparcaments seran senyalitzats degudament, i es preveu pintar-los d’un color diferent, molt probablement el lila.
El sector aplaudeix la normativa
Des de Smart Mobility, plataforma que agrupa les empreses del sector, Anna Merino ha dit que en general se senten satisfets per la normativa i agraeixen la col·laboració amb l’Ajuntament. Merino ha dit que no volien que es “matés el negoci de partida” i que han batallat per aconseguir incrementar el nombre màxim de llicències. La portaveu no veu problema en els límits que fixa l’Ajuntament al centre i apunta que es podran complir.
En un comunicat, la portaveu municipal de JxC, Elsa Artadi, ha criticat que el govern d’Ada Colau aposti per “restringir l’ús compartit de motos i bicis amb flotes elèctriques”. Artadi reclama una ordenança municipal consensuada amb partits i sector.
I ara, els patinets compartits
Un cop regulades les bicis i motos de lloguer, l’Ajuntament es posarà ara a treballar en els cotxes i també els patinets d’ús compartit. En el cas d’aquests últims ginys, el lloguer només està permès si es tracta d’un grup amb guia. Una empresa opera sense permís a la ciutat i ja acumula diverses multes per incompliment de normativa.