L’Ajuntament de Barcelona vol recuperar sis solars a l’entorn de la futura estació de la Sagrera per construir-hi habitatge públic. Els terrenys els havia cedit a l’empresa Barcelona Sagrera Alta Velocitat (BSAV), formada pel consistori, la Generalitat i el Ministeri de Foment per tirar endavant les obres de l’estació i transformar l’entorn. BSAV obté recursos de la venda de parcel·les i les plusvàlues que es generen amb cada operació.

El consistori, però, no vol esperar que es desenvolupi tot l’àmbit de la Sagrera i vol retenir els terrenys per fer directament els pisos i assegurar que siguin públics. Per recuperar els terrenys, qualificats com a habitatge públic, haurà d’abonar 27 milions d’euros a BSAV, diners que serviran per finançar l’estació. La tinenta d’alcalde Janet Sanz ha explicat que l’operació mostra el doble compromís de l’Ajuntament amb l’estació i per avançar la urbanització de l’entorn.

solars Sagrera habitatge

Sis solars per fer 600 pisos

Als sis solars que l’Ajuntament vol recuperar —la Comissió de Govern ja ha aprovat el pas—, es poden fer uns 600 habitatges. Un dels solars és a tocar de la futura estació i té capacitat per a 105 pisos. Hi ha dos solars més al costat de Sant Andreu Comtal, amb la possibilitat de fer-hi 259 pisos. Els tres solars restants (236 pisos) són als terrenys de les antigues casernes de Sant Andreu, que també formen part de l’àmbit de transformació de la Sagrera.

Des del govern municipal, Janet Sanz ha demanat que el nou executiu espanyol fixi un calendari per acabar l’estació de la Sagrera. Els treballs avancen ara sense cap data límit. El govern del PP n’havia posat una, el 2020, però quan van arribar els socialistes la van descartar perquè deien que no era realista.