La xarxa d’aparcaments de Barcelona Serveis Municipals està en plena transformació perquè els 45 pàrquings que hi ha a la ciutat siguin més que un punt d’estacionament de cotxes i motos. Segons ha explicat B:SM al Saló Tomorrow.Mobility World Congress, la idea és convertir-los en un hub de mobilitat. És a dir, que incloguin molts més serveis: més punts de recàrrega elèctrica, espais per deixar-hi la bicicleta o consignes per recollir paqueteria del comerç electrònic.

A banda de la diversitat de funcions, la transformació dels aparcaments també inclou que l’interior sigui més ampli, diàfan i amable, tant per als qui hi accedeixen al volant com per als que ho fan a peu. Segons Josep Maria Deulofeu, director de la divisió de Solucions de Mobilitat Urbana de B:SM, els pàrquings del futur seran claus per alliberar el carrer de vehicles i reordenar el trànsit a Barcelona.

L’aparcament de la Ciutadella, el primer del nou model de pàrquings

Segons la previsió de l’Ajuntament, abans de finals d’any es començarà a construir el primer pàrquing que seguirà, ja d’inici, aquest model: serà el nou B:SM Ciutadella del Coneixement, estarà situat en un solar entre els carrers de Wellington, Villena i Ramon Trias i Fargas i l’avinguda Icària, i estarà operatiu la primavera del 2025. Tindrà 7.000 m2 de superfície i s’aixecarà amb un pressupost de 10,7 milions d’euros.

Imatge digital del nou model d’aparcaments de B:SM

Per dins, aquest nou aparcament no tindrà pilars i els sostres seran més alts perquè hi puguin accedir tot tipus de vehicles. Pel que fa als serveis ─i al marge de punts de recàrrega elèctrica o llocs per estacionar-hi bicis i vehicles de mobilitat personal─ , oferirà espais reservats per a motos i cotxes compartits, i disposarà de punts Click&Collect, on la ciutadania podrà recollir i retornar paqueteria les 24 hores del dia.

La construcció el nou pàrquing de la Ciutadella anirà lligat a la transformació d’aparcaments ja existents, sobretot pel que fa a la imatge. Els primers en estrenar-la seran el B:SM Litoral Port, l’estiu del 2023, i el B:SM Avinguda Gaudí, a finals de l’any vinent. Tot plegat anirà acompanyat de la renovació del B:SM Plaça Navas, al Poble-sec, que serà un model de mobilitat a partir del 2023.

Punts de càrrega, segons demanda

Fins ara, segons ha explicat Deulofeu, els aparcaments de la ciutat tenen en total 500 punts de càrrega per a vehicles elèctrics. Una xifra, ha concretat, més alta que la demanda actual d’aquest tipus de servei. Per això, ha afegit, amb el nou model, el que es farà és preparar la infraestructura perquè es puguin crear punts de càrrega amb facilitat si la demanda ho requereix. Així, ha subratllat, no es perden places innecessàriament.

El projecte, present al saló Tomorrow.Mobility World Congress

Els pàrquings del futur i el redisseny de la xarxa és un projecte que, per primera vegada, està present al saló Tomorrow.Mobility World Congress, una cita que aporta novetats sobre mobilitat urbana sostenible i intel·ligent. Fins al 17 de novembre, B:SM tindrà estand propi al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona i acollirà presentacions, taules rodones i altres activitats.