La justícia ha donat la raó a l’Ajuntament en el primer cas d’expedient sancionador contra una companyia elèctrica per vulnerar la Llei  24/2015 de pobresa energètica que arriba als tribunals. La sentència sanciona Endesa per haver tallat la llum a una família vulnerable sense haver demanat prèviament l’informe de vulnerabilitat als Serveis Socials. El jutge imposa finalment una multa de 10.001 euros a l’empresa, rebaixant la sanció imposada inicialment pel govern municipal, que era de 30.000 euros.

“Sentència pionera”

El tall de subministrament es remunta al maig del 2017 i els afectats són una família d’Horta amb tres menors a càrrec, en situació de vulnerabilitat, que van deixar de pagar el subministrament per manca de recursos econòmics. Endesa va efectuar el tall incomplint la llei perquè no va sol·licitar l’informe previ als Serveis Socials per determinar si la unitat familiar es trobava en risc d’exclusió residencial. El jutge considera atenuant el fet que la companyia tornés a connectar pocs dies després el servei al pis afectat. Per això, rebaixa la sanció inicial de 30.000 euros fins als 10.001 que recull la sentència.

La tinenta alcalde Drets Socials, Laura Pérez, considera que es tracta d’una “victòria de l’Ajuntament de Barcelon que ha fet molts esforços” per combatre la pobresa energètica. Pérez assegura que llança “un avís” a les companyies elèctriques perquè compleixin la llei, i que servirà per protegir els drets de les famílies en situació d’exclusió social.

28 expedients sancionadors més

A banda d’aquest, el govern municipal ha obert 28 expedients sancionadors més per incompliment de la llei de pobresa energètica: 19 estan en tràmit i 9 s’han tancat per la via administrativa, tot i que les elèctriques, a qui s’imposa una multa de 30.000 euros, poden recórrer. L’empresa que n’acumula més és Endesa, seguida de Naturgy.

Segons el govern municipal, el vessant sancionador és només una petita part de l’estratègia per combatre la pobresa energètica. En aquest sentit destaquen la creació el gener del 2017 dels punts d’assessorament energètic (PAE) que en dos anys han atès unes 80.000 persones, han evitat 32.500 talls de subministrament i han generat un estalvi en les factures de la ciutadania de 195.000 euros.

També destaquen la creació de protocols pioners i la formació específica per a la detecció d’aquesta problemàtica amb els Bombers de Barcelona i els metges, els serveis d’Habitatge i Serveis Socials, i la creació de Barcelona Energia.