La número dos de Junts per Catalunya (JxC) a les eleccions municipals, Elsa Artadi, ha deixat la porta oberta a descartar l’aplicació d’un peatge d’entrada a la ciutat. Tot i que en el debat de betevé de diumenge va ser clara a aplicar-lo, aquest dimecres hi ha afegit matisos. Artadi ho lliga a com funcioni a partir de l’1 de gener la zona de baixes emissions (ZME), que restringeix l’entrada dels vehicles més contaminants.

Concretament, ha dit que dependrà “de si les mesures que ara entren, que una forma de peatge ja tenen, donen prou recorregut o no“, i ha afegit que “si no donen prou recorregut, s’han de posar sobre la taula altres opcions“, tot i que no ha concretat quines.

Les que sí que ha concretat, igualment, tenen a veure amb els accessos a la ciutat. Així, Artadi ha destacat que “cal integrar en una aplicació totes les opcions intermodals de transport, ja sigui públic, privat, individual o col·lectiu”, per disposar, ha dit, “d’una àmplia xarxa d’accessos a la ciutat que permetin reduir el temps d’arribada” a Barcelona.

Més carrers limitats a 30 km/h

Dins de la trama urbana, la principal mesura de JxC consisteix a ampliar el nombre de carrers que tenen limitada la velocitat a 30 km/h. En aquest sentit, “com menys velocitat, menys emissió de partícules i, per tant, de contaminació”, ha explicat la número dos de Joaquim Forn. De fet, ha afegit que la mesura “permetrà la convivència” entre diferents mitjans de transport a la calçada i “pacificar les voreres per als vianants“. Amb tot, de la reducció de la velocitat en quedarien lliures, han puntualitzat, els vehicles que es dediquen al repartiment de mercaderies, que “necessita una racionalització de les rutes”.

Un dels tipus de vehicles que haurien de sortir-ne beneficiats és l’elèctric, ja que JxC proposa “ampliar els punts de recàrrega” per assemblar-se a Oslo, on en tenen “200 per cada 1.000 habitants, quan a Barcelona en tenim només 30 per cada miler”.