MERCEDES VIDAL, regidora de Mobilitat "L'esforç conjunt que estem fent és molt gran i no es veu correspost per una actitud similar per part de l'Estat." JOSEP RULL, conseller de Territori i Sostenibilitat "Tenim clar què volem fer, tenim clar com ho volem fer, el que necessitem són recursos que el país genera, que Catalunya genera, però que evidentment no en tenim la capacitat plena de control."

La comissió de millora del finançament del transport públic ha retret a l’Estat que incompleix la seva responsabilitat amb el transport de l’àrea de Barcelona i ha criticat que la inversió estatal s’ha reduït en un 34 % en els darrers sis anys, en què ha passat de 150 milions d’euros de 2010 als 99 milions d’enguany.

A més, la Generalitat, l’Ajuntament i l’Àrea Metropolitana asseguren que “han hagut de fer un sobreesforç molt considerable per compensar aquesta caiguda”. Per exemple, l’Ajuntament va destinar-hi 73 milions el 2010 i la partida per a aquest 2016 és de 129 milions. L’AMB ha incrementat la inversió amb 28 milions d’euros més en sis anys i la Generalitat ha passat dels 279 milions d’euros de 2010 als 349 per a aquest exercici. Les administracions han explicat que amb aquest esforç han volgut evitar que la caiguda d’inversió estatal repercutís en la part del bitllet que paguen els passatgers.

Per això, han acordat enviar una carta al Ministeri d’Economia i Hisenda per reclamar a l’Estat tornar a les xifres d’inversió de 2010. En la missiva, demanaran a Cristóbal Montoro que es doni el mateix tracte al transport públic de Barcelona que al de Madrid. Això implicaria que es tinguessin en compte les 12 comarques que formen part del sistema tarifari integrat de la rodalia de Barcelona i que l’Estat aportés 30 euros per habitant cada any, i no 20 euros, com fa ara.

Les tres administracions reclamen una llei del finançament del transport públic estatal que blindi i estabilitzi les aportacions de Madrid perquè no depenguin dels canvis de govern.