La relació de Pere Macias amb el tramvia ve de lluny. PERE MACIAS, conseller de Política Territorial i Obres Públiques (17/11/2000) "Un ciutadà que surt de casa i se'n va en un trajecte fins a 6 km i ha d'agafar o el tramvia o el metro, és més ràpid el tramvia." Com a conseller de Política Territorial i Obres Públiques, entre els anys 1997 i 2001, Macias va impulsar la implantació del tramvia a la ciutat. Setze anys després, l'alcaldessa l'ha fitxat perquè dirigeixi la connexió del Trambaix i el Trambesòs per la Diagonal. El govern diu que en valora, precisament, l'experiència en el camp de les infraestructures. Pere Macias estarà sota les ordres de la tinenta d'alcalde d'Urbanisme, que al març va signar amb la Generalitat un protocol per unir els tramvies. Els estudis tècnics que va encarregar l'Ajuntament van concloure que la Diagonal era la millor opció. Vinculat des de finals dels 70 a Convergència, el fitxatge que ha fet Ada Colau ha sorprès per l'oposició rotunda que aquest partit ha tingut sempre al tramvia per la Diagonal. L'exalcalde Xavier Trias, amic personal de Macias i amb qui van coincidir a la Generalitat com a consellers, ho veu com una decisió professional però avisa que CiU mantindrà l'aposta pel bus elèctric. XAVIER TRIAS, president del Grup Municipal de CiU "Jo li vaig dir que s'equivocava, i que es trobaria amb una actitud de Convergència que no la canviaríem. Si es pensen que perquè és molt amic meu i tenim i hem tingut sempre una bona col·laboració canviarem de posició, nosaltres no canviarem de posició." Macias va deixar la política l'any passat després d'una llarga trajectòria que va culminar amb dues legislatures al Congrés.

Pere Macias, que dependrà de la tinença d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, encapçalada per Janet Sanz, tindrà a les mans la direcció estratègica de la connexió entre el Trambesòs i el Trambaix. El fins ara president del Cercle d’Infraestructures coordinarà les converses entre la Generalitat, l’Autoritat del Transport Metropolità, Transports Metropolitans de Barcelona i l’Ajuntament per traçar les línies mestres d’una actuació que des del consistori es considera “clau per al transport públic de la ciutat”.

Amb aquesta decisió Colau mou una fitxa estratègica del tauler amb la intenció d’accelerar un projecte dissenyat l’any 1987, estancat durant dècades i marcat per la consulta polèmica proposada pel llavors alcalde Jordi Hereu, que va acabar amb un “no” rotund de la ciutadania a les propostes socialistes de transformació de l’eix.

Segons els darrers projectes d’avaluació encarregats per l’Ajuntament, la connexió entre Glòries i Francesc Macià -l’aposta dels estudis- tindrà un cost de 175 milions d’euros que es pagaran durant 30 anys i un impacte en 222.000 viatgers anuals. Per tant, si res no es torça, Macias començarà aquest any a liderar el projecte constructiu que es concretarà l’any 2017 amb l’inici de les obres.

No és un fitxatge corrent perquè, ideològicament, se situa a l’ala oposada de Colau. Però des del consistori s’ha argumentat la decisió dient que vol comptar amb “l’expertesa professional de Macias en matèria d’infraestructures i xarxa tramviària”.

Pere Macias ha estat vinculat a Convergència i Unió des dels anys 70, i ha tingut diversos càrrecs de responsabilitat al partit: des de conseller de Política Territorial i Obres Públiques fins a diputat al Congrés dels Diputats amb Josep Antoni Duran i Lleida i portaveu de la formació. Impulsor del Trambaix i el Trambesòs durant el seu pas per la conselleria de la Generalitat, Macias ha estat també un ferm defensor de la connexió dels tramvies, entenent-la com una estratègia per ampliar la xarxa de transport públic i augmentar la connectivitat amb el metro, Ferrocarrils de la Generalitat i Rodalies a l’àrea metropolitana. Macias, que és doctor en Enginyeria de Camins i professor de la Universitat Politècnica de Catalunya, es va retirar de la política l’octubre de 2015 i actualment presidia el Cercle d’Infraestructures.

Trias lamenta la falta de cortesia

El president del Grup Municipal de CiU, Xavier Trias, ha qualificat la decisió de Macias de pas “professional” però n’ha criticat les formes. Segons Trias, és un “error” fer públic el fitxatge de Macias sense abans “haver parlat” amb Convergència i s’ha mostrat dolgut pel que considera la poca “cortesia” del govern amb els grups.

En tot cas, Trias ha dit que tot i l’amistat que mantenen amb Macias, CiU no canviarà de posició i continuarà defensant els autobusos elèctrics davant del tramvia. L’argumentació és que són més nets, no creen barreres i evitarien la “congestió a l’Eixample” que, segons el convergent, provocarà el pas del Tram per la Diagonal: “crec que és un disbarat, no és el que s’ha de fer”, ha dit.