És un dels autors de còmic més destacats a casa nostra i demostra estar en plena forma després de guanyar el Premi Finestres de Còmic en català amb el seu darrer llibre, ‘Què’. Seguint l’estructura d’un viatge iniciàtic “on no tot et surt bé”, el dibuixant Max presenta la història d’un home en plena crisi existencial. Assegura que ho fa amb un “to grotesc, esperpèntic i molt útil” per abordar temes com la masculinitat tòxica, els “influencers” o les contradiccions del capitalisme.

Els personatges fan plantejar-se coses sobre aspectes que estan provocant controvèrsia”
Max

L’historietista explica al programa ‘Plaça Tísner’ que, més que una novel·la gràfica, l’obra és un “teatre gràfic” en què van apareixent “personatges que fan plantejar-se coses sobre aspectes que estan provocant controvèrsia”. Max s’inspira en el Quixot i no només en la destinació de l’aventura, Trapisonda. També en què el protagonista té un company de viatge que li fa de contrapès. En aquest cas, però, és la veu de la consciència qui fa de Sancho Panza.

Recupera la paraula per guanyar el Premi Finestres

Després de dos llibres sense diàlegs, Max recupera la paraula per guanyar el primer premi de còmic en català organitzat per la llibreria Finestres. El jurat del guardó, dotat amb 25 mil euros, ha valorat “l’excel·lència i el virtuosisme gràfic” de l’obra. Segons l’autor, a ‘Què’ combina el que ha “desenvolupat visualment” en obres com ‘Fiuuu & Graac’ amb l’humor emprat en d’altres com ‘Bardín el Superrealista’, guanyadora del Premi Nacional de Còmic l’any 2007.

Sobre l’evolució del seu estil, adverteix que amb el pas del temps s’ha adonat que un narrador “no ha d’imposar un discurs” i sí intentar “posar el focus lluny del consens social”. “Es tracta d’il·luminar les parts fosques i enfosquir les clares perquè llavors, de sobte, capgira la perspectiva”, conclou.

“El còmic s’ha anivellat amb les altres arts”

L’èxit de personatges com Peter Pank, Gustavo o Bardín avala aquest dibuixant nascut a Barcelona i resident a Mallorca com una de les veus autoritzades de la novel·la gràfica a l’estat. Max, pseudònim de Francesc Capdevila, va iniciar la seva carrera amb l’explosió de les revistes i els fanzins als 70, adverteix que “el còmic s’ha anivellat amb les altres arts” en els darrers anys.

Considera que la seva disciplina s’ha situat a la mateixa altura que el cinema, la música o l’escriptura i que ho ha fet després de superar “una època molt dolenta” a la dècada dels 90. Assegura que en l’actualitat són els llibres els que sustenten un sector que ha demostrat “podia enfrontar qualsevol tema de manera competent”. I per posar un exemple cita ‘Maus‘, l’obra amb què Art Spiegelman va guanyar un premi Pulitzer explicant com el seus pares van sobreviure l’Holocaust.