“És un toc d’alerta, nosaltres no hauríem d’estar fent això”, adverteix el director i pianista Melani Mestre referint-se al BCN Piano Fest, el festival de piano que ha fundat amb els també pianistes Lluís de Arquer i Eduard Fontbona. Segons expliquen al programa ‘Plaça Tísner’, han posat mans a l’obra perquè “és increïble que una ciutat com Barcelona no hagi tingut cap festival de piano consolidat en els últims 20 anys”.

Reivindiquen el llegat de pianistes catalans com Alícia de Larrocha, Joaquim Malats, Enric Granados i Isaac Albéniz. També Ramon Coll i Rosa Sabater, a qui homenatgen durant el festival. Volen fer valdre, a més, intèrprets actuals locals i forans amb “repertoris eclèctics de diferents procedències”.

Per exemple, destaquen la participació de la nord-americana Erin Hales interpretant ‘El clavecí ben temperat’, de J. S. Bach, i la del monegasc Nicolas Horvath amb la integral dels nocturns de Chopin. Trio Kórena, Juan Ignacio Fernández, Marta Menezes i Violina Petrychenko són altres noms participants en el certamen.

Una proposta centrada en el piano i per a un públic inquiet

Tot i que el piano és l’eix del cicle, al llarg dels 23 concerts programats fins al mes de maig no només trobem recitals de solistes. Hi ha, a més, formacions de cambra i concerts simfònics de petit format amb orquestres com la Filharmònica Ibèrica, la Jove Orquestra Filharmònica de Catalunya i l’Orquestra de la Societat de Concerts de Barcelona.

Ens dirigim a un públic inquiet, sense complexos i predisposat a escoltar una cosa que no coneix”
Melani Mestre, director i pianista

Segons Melani Mestre, l’objectiu de la programació és acostar intèrprets i compositors que d’una altra manera no tocarien a la nostra ciutat perquè potser no són prou coneguts a casa nostra. “Ens dirigim a un públic inquiet, sense complexos i predisposat a escoltar una cosa que no coneix”, assegura. Per a un dels altres ideòlegs de la iniciativa, Lluís de Arquer, el BCN Piano Fest pot ser una bona porta d’entrada a la música clàssica: “No cal ser un entès, només voler connectar-hi per enganxar-s’hi”.

Espais emblemàtics per connectar amb la música

Els equipaments on es fan els concerts són un altre dels punts destacats de la proposta. I és que són espais emblemàtics de la ciutat com El Teatre Més Petit del Món, al barri de Gràcia, el Teatre de Sarrià, els Lluïsos d’Horta, el Centre Moral i Cultural del Poblenou i el Reial Cercle Artístic. “Han conservat la connexió entre l’entorn social i les activitats artístiques i això és un miracle”, explica De Arquer.

De cara a una futura segona edició, asseguren que intentaran ampliar el nombre d’espais amb l’objectiu d’arribar a tots els districtes de Barcelona. Volen, a més, fer xarxa i fomentar “que el públic vagi d’un districte a l’altre” i descobreixi els equipaments culturals de la ciutat.