L'estudi forma part d'un projecte europeu en el qual participen una desena de ciutats amb l'objectiu d'avaluar l'impacte que tenen en la salut les polítiques de transport. A Barcelona s'ha analitzat els efectes del Bicing en la població. I per fer-ho s'han pres mostres dels nivells de concentració de contaminants i s'han comparat diverses estadístiques per determinar si pesen més els avantatges o els inconvenients d'anar en bicicleta. DAVID ROJAS, metge investigador del CREAL "La idea del proyecto era cuantificar estos riesgos y estos beneficios y ponerlo en la balanza y ver cuál sería el resultado: realmente es bueno este tipo de poíticas? Al final encontramos que la balanza tendía a irse hacia los beneficios." Així, doncs, tenint en compte tant l'accidentalitat com la inhalació de partícules contaminants, circular en bicicleta, segons l'estudi, és beneficiós fins al punt que redueix un 24% la mortalitat. DAVID ROJAS, metge investigador del CREAL "A pesar de ir en una calle bastente contaminada ir en bicicleta sigui siendo un beneficio, el beneficio que nos provee la actividad física sigue siendo mayor." Una altra dada que es desprèn de l'estudi però que no s'ha tingut en compte a l'hora de calcular la incidència del Bicing en la salut és la reducció d'emissions de CO2 que suposa aquest mitjà de transport. Un descens que s'ha xifrat en més de 9.000 tones. I això només en un any, de manera que el benefici repercuteix de forma considerable en el conjunt de la població. Per això els responsables de l'estudi conclouen que cal seguir apostant per polítiques de mobilitat que fomentin l'exercici i evitin l'emissió de contaminants.

L’estudi publicat al British Medical Journal és el primer del món que quantifica l’impacte en la salut d’un sistema de bicicletes públiques. Els investigadors del CREAL de Barcelona informen que anar en bicicleta aporta uns beneficis per a la salut molt importants i són molt més grans que els riscos per la contaminació de l’aire i els  accidents de trànsit. Els beneficis s’han pogut quantificar i confirmen que gràcies a l’ús habitual del Bicing, el nombre de morts anuals disminueix en un 24% (en el cas de la ciutat de Barcelona, ​​12 morts) i també es redueixen les emissions de CO2 en més de 9.000 tones cada any.

Pedalejar per salut

L’estudi es basa en el sistema de Bicing, ​​que avui compta amb unes 6.000 bicicletes, 420 estacions i uns 120.000 abonats. Aquests serveis de bicicletes públiques són cada vegada més populars a tot Espanya. De fet, ciutats com ​​Bilbao, Còrdova, Gijón, Sant Sebastià, Santander, Sevilla, València o Saragossa ja compten amb aquest sistema.

Aquest estudi va ser motivat per la preocupació global d’institucions com l’Organització Mundial de la Salut, la Comissió Europea i el Centre d’EUA per al Control de Malalties pels índexs de sedentarisme alts, l’epidèmia d’obesitat i l’increment dels nivells de contaminació de l’aire a les ciutats. Per aquest motiu els investigadors de l’estudi creuen que encara s’han de millorar aquestes xifres i així augmentar els beneficis per a la salut i el medi ambient.

S’està treballant en altres escenaris europeus, incloent-hi estimacions sobre malalties com el càncer o la diabetis.