Perquè aquestes vies quedin cobertes, els usuaris de Rodalies passaran un mes d'agost amb uns quants maldecaps. Només se'n salvaran els viatgers de l'AVE. Durant més de tres setmanes es tallarà el trànsit ferroviari entre Sants, l'Hospitalet i Bellvitge. Tall que afectarà gaire bé totes les línies de Rodalies i suposarà uns 20 minuts més de trajecte per als usuaris. La línia 1, la de la costa, deixarà de passar pel centre de la ciutat i un cop al Clot-Aragó es desviarà a l'Estació de França, que en serà l'estació d'inici i final. La línia 2 nord, la que ve de Granollers, quedarà aturada a Sants. L'R2 Sud es dividirà en dos trams. Un sortirà de Bellvitge amb trens cada 15 minuts, i l'altre serà un servei llançadora del Prat fins a l'aeroport. No es podrà anar a l'aeroport des del centre de la ciutat i hi haurà un servei alternatiu de bus des de Sants. L'R4, també es dividirà en dos. A l'extrem sud, els trens que vénen de Vilafranca s'aturaran a l'Hospitalet. Des del nord, els que vénen del Vallès i Manresa acabaran el trajecte a Sants. L'R3, la de Vic, també finalitzarà a Sants. Els usuaris del sud que vulguin arribar al centre hauran de fer el següent: des de Bellvitge, hauran de caminar fins a l'estació de Gornal dels Ferrocarrils, que els durà a Espanya. I des de l'Hospitalet, caldrà fer transbord a la Línia 1 del metro. Un cop completada aquesta fase d'obres, s'iniciarà la urbanització, que ha de començar el segon semestre de 2012 amb un pressupost a l'entorn dels 70 milions d'euros.

Les obres es duen a terme durant aquestes tres setmanes i mitja d’agost perquè és el període en què menys usuaris es veuran afectats. Tot i així, ja s’ha previst un pla alternatiu de transport per facilitar el trànsit dels 150.000 viatgers previstos i una comissió de seguiment integrada per tots els operadors implicats: els ajuntaments de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat i Cornellà, la Generalitat de Catalunya, l’ATM, TMB, FGC, Renfe i Adif.

El dispositiu comportarà un transport públic alternatiu, canvis en els horaris i recorreguts de les línies de Rodalies, un reforç del personal d’informació i atenció al client i més presència de la Guàrdia Urbana per gestionar la mobilitat a l’entorn de l’estació de Sants.

Itineraris recomanats des de Sants

A l’Aeroport Barcelona-el Prat
Hi ha un servei d’autobús llançadora que surt de l’Estació de Sants cada 15 minuts. Aquest servei supleix el tram afectat de la línia R2 Nord.

A l’Hospitalet de Llobregat (R1, R3, R4, R7, R13, R14, R15 i R16)
Cal agafar l’L5 de metro fins a Sants i fer transbordament a l’L1 fins a Rambla Just Oliveras, amb els enllaços possibles a les línies de Rodalies 1, 3 i 7.

A Cornellà (R4, R13, R14, R15 i R16)
Cal agafar l’L5 de metro fins a Cornellà Centre. De d’aquí es poden agafar les línies de Rodalies 4, 13, 14, 15 i 16.

A Bellvitge (R2)
Cal agafar l’L3 fins a Espanya i fer transbordament als FGC fins a Gornal, des d’on surt la línia de Rodalies 2 cap a Sant Vicenç de Calders. Des de la parada del Prat de l’R2, s’habilita un servei de bus llançadora fins a l’aeroport.

A Maçanet (R1)
La línia R1 en sentit Maçanet-Massanes deixa de circular pel centre de la ciutat i només tindrà parada a les estacions de França i del Clot-Aragó. Per arribar-hi des de Sants, cal agafar l’L3 de metro fins a Espanya i, d’aquí, l’L1 fins a Clot.

La fase més complexa de l’obra

Durant les tres setmanes i mitja de treballs, es desmuntarà la catenària flexible i se’n col·locarà una de rígida, fet que ha de permetre reduir el nombre d’incidències ferroviàries. També es col·locaran més d’un centenar de bigues de coberta i lloses prefabricades. D’aquesta manera, l’any vinent, podrà iniciar-se la fase d’urbanització dels 57.000 metres quadrats compresos entre els carrers de la Riera Blanca, Sants, Antoni de Capmany i Jocs Florals.

La cobertura del tram de vies permetrà reduir el soroll i les vibracions que comporta el pas de trens i de metro, i millorar la comunicació entre barris, ja que s’hi farà una nova rambla enjardinada d’uns 700 metres de llarg.