Un, dos, tres... Fins a quatre camions detectats per les càmeres de BTV. El cinquè el trobem aturat en un control aleatori de la Guàrdia Urbana a la ronda de Dalt. Aquí els camions tenen prohibit passar-hi. Un senyal a cada entrada de la via n'anuncia la restricció. Els vehicles de més de 12 metres de longitud i que pesin més de 20 tones hi tenen el pas vetat. Un dels motius pels quals els transportistes circulen per les rondes és la gratuïtat. Així eviten pagar els peatges de l'AP-7. FRANCISCO BELMONTE, transportista "El trayecto que hago es entre Montcada y Zona Franca y si fuese por la autopista serían el doble de quilómetros, el doble de consumo, de neumáticos." La sanció comporta una multa de 90 euros. XAVIER ROIG, Unitat de Circulació de la Guàrdia Urbana "A causa de l'import de les sancions els surt més a compte que se'ls imposi la multa, ja ho tenen valorat. L'altre perfil és l'estranger perquè la tecnologia ens mata amb els Tomtom i ja ve predefinit." Els vehicles interceptats han baixat gairebé un 17% en l'últim any. El 2013 es van imposar 1.634 denúncies, més de 830 a la ronda de Dalt i un nombre similar a la del Litoral. Balanç positiu d'una norma instaurada el 1996 arran d'un accident i que va aplicar l'aleshores alcalde, Pasqual Maragall. 14/10/1996 PASQUAL MARAGALL, alcalde de Barcelona "Això s'ha acabat, hem de prohibir que aquests camions entrin dins de les rondes. I hem d'aconseguir que Acesa doni el peatge que s'ha de donar a aquells que venen de Mercabarna, el port o la Zona Franca." I això és el que es va aconseguir. Estan exempts de la prohibició els vehicles que tenen origen o destinació a la Zona Franca, al port i a determinats municipis. Necessiten una documentació que ho acrediti. Els agents treuen de la circulació el camió que no compleix la norma. Per detectar-lo, es fixen en els eixos de les rodes. Cada eix pesa unes nou tones. Per tant, amb tres eixos, el vehicle ja estaria cometent una infracció.

Més de 20 tones de pes i més de 12 metres de longitud. Aquestes són les restriccions de pas per al transport de mercaderies a les rondes de Barcelona. La norma es va instaurar l’any 1996 arran d’un accident que es va produir a la ronda de Dalt. L’aleshores alcalde de la ciutat, Pasqual Maragall, ho tenia ben clar. “Això s’ha acabat, hem de prohibir que els camions entrin a les rondes”, va anunciar.

Dit i fet. La restricció es va aprovar i els únics vehicles que en van quedar exempts són els que, passant per la ronda del Litoral, tenen origen i destinació al port, la Zona Franca i altres municipis com Sant Adrià de Besòs, Montcada i Reixac, el Prat, Cornellà o Sant Boi de Llobregat. Els transportistes necessiten un document que ho acrediti.

La Unitat de Circulació de la Guàrdia Urbana detecta aquest tipus d’infraccions a través de controls aleatoris o de macrocontrols. En els primers, els agents motoritzats aturen els vehicles i els treuen fora de la circulació. Un cop retirats, els demanen la documentació necessària per comprovar que el camió circula de manera il·legal. “Realment no podem saber si comet una infracció fins que no l’aturem”, explica Xavier Roig, agent de la unitat. Tot i això, un truc que els ajuda a visualitzar-los són els eixos de les rodes. Cada eix pesa unes nou tones. Per tant, amb tres eixos, el vehicle ja estaria cometent una infracció. La multa són 90 euros. Un import que alguns ja tenen comprovat que els surt a compte pagar…