La proposta del RACC és que s'aprofitin millor els carrils laterals del cantó mar, ara infrautilitzats. La reordenació de la Gran Via va comportar eliminar-hi el cordó d'aparcament i les zones de càrrega i descàrrega per així guanyar el carril perdut al centre amb la incorporació d'un segon carril bus. Però, a la pràctica... LLUÍS PUERTO, responsable tècnic de la Fundació RACC "Hi ha molta saturació als carrils centrals, que vol dir més emissions, contaminació i congestions. I al lateral mar hi ha molta fluïdesa, segurament excessiva en comparació amb el tronc central per una mala accessibilitat." Una mala accessibilitat que es posa de manifest a la sortida del túnel de la plaça d'Espanya. No hi ha accés al lateral i, per tant, els cotxes estan obligats a circular pel tronc central fins a arribar a la plaça de la Universitat. Per evitar això, i repartir més equilibradament el trànsit, el RACC planteja a l'Ajuntament que a la sortida del túnel els cotxes puguin accedir al lateral. GUILLEM MARTÍNEZ "La fórmula que proposa el RACC és l'anomenada 'by-pass'. És a dir, una bifurcació com aquesta que trobem a l'avinguda Diagonal amb Doctor Marañón. Els vehicles de la calçada central s'incorporen al lateral a través d'un ramal." S'equilibraria així el trànsit, ara per ara mal distribuït. De vuit a nou del matí, hora punta, circulen pel tronc central 530 cotxes per carril, mentre que al lateral ho fan una mica més de la meitat, 287. Això col·lapsa els carrils centrals i emprenya més d'un conductor. Per potenciar l'ús del lateral el club també proposa que des d'aquesta calçada es pugui girar a l'esquerra pels carrers de Calàbria i Casanova i que s'hi autoritzin operacions de càrrega i descàrrega en hores amb poc trànsit, amb l'objectiu d'evitar la indisciplina d'alguns transportistes.

Una vegada analitzats els canvis recents en la mobilitat de la Gran Via, que han comportat l’habilitació d’un doble carril bus al tronc central de l’avinguda, el RACC suggereix que es facin algunes modificacions per tal de garantir el bon flux dels vehicles privats. D’una banda, proposa potenciar la calçada mar, permetent els girs a l’esquerra als carrers de Calàbria i de Casanova, de manera que els conductors no hagin de buscar alternatives durant prop d’un quilòmetre en altres carrers de l’Eixample per poder connectar amb aquestes dues vies de pujada. Per fer-ho possible, caldria, però, abans desplaçar el carril bici al cantó muntanya i evitar així interferències. Es resoldrien, de pas, els problemes de convivència en aquesta zona entre la bicicleta i el bus.

No és, però, aquesta l’única mesura a prendre, segons el RACC. L’entitat també recomana que els vehicles privats que surtin a la Gran Via des del túnel de la plaça d’Espanya puguin bifurcar-se al lateral mar, i descongestionar el tram central, per on cada dia poden arribar a circular més de 50.000 vehicles. Ara, amb la implantació de la nova xarxa ortogonal d’autobusos, aquest transport ha aconseguit augmentar la velocitat comercial i reduir, per tant, les freqüències de pas. Per contra, s’han multiplicat les afectacions per al trànsit privat, que disposa de menys carrils. El director de la fundació RACC, Miquel Nadal, ha estat en aquest sentit bastant explícit. Segons ha dit, “es fan grans plans, com el de Glòries o General Mitre, sense que hi hagi una previsió a mig termini”. Justificava així l’informe presentat aquest dijous.

El RACC considera igualment necessari reforçar la senyalització dels aparcaments públics, i autoritzar de nou la càrrega i descàrrega en les hores de menys volum de trànsit al carril del lateral mar, per acabar amb els actes d’indisciplina generats d’ençà de la nova reordenació. A més a més, uns panells indicant en totes dues calçades, la lateral i la central, el temps que es triga a arribar al passeig de Gràcia també contribuiria pel RACC a fer un millor ús dels carrils disponibles.