L’estació de la plaça d’Espanya té una importància estratègica com a intercanviador central d’FGC i metro (L1 i L3) a la ciutat., però no està adaptada a les persones de mobilitat reduïda. Això fa, per exemple, que aquests passatgers no puguin pujar al metro, perquè hi ha escales que els impedeixen accedir a les andanes. Les barreres físiques també impossibiliten fer el transbordament a una desena d’estacions tan concorregudes com Verdaguer, Plaça de Sants, Urquinaona o Maragall. Des de la Fundació ECOM, que agrupa diferents entitats de persones amb discapacitats, demanen adaptar aquestes connexions clau i invertir-hi per fer-les accessibles.

Escales i barreres físiques

En el cas de l’estació d’Espanya, hi ha un ascensor que permet accedir al vestíbul, però no baixar a les andanes. Els torns del metro són estrets i això complica també l’entrada de les cadires de rodes i també d’alguns cotxets infantils.

La successió d’escales i passadissos llargs també és habitual a estacions com Verdaguer, Passeig de Gràcia o Espanya. Una barrera que dificulta la mobilitat també de viatgers infantils, famílies en cotxet, persones carregades amb maletes o amb algun problema de mobilitat.

La portaveu de la Fundació ECOM, Montserrat Garcia, reclama al Departament de Territori de la Generalitat que prioritzi l’eliminació de barreres i faci accessibles les estacions, especialment aquelles més estratègiques perquè són intercanviadors.

Segons un estudi, el 91 % de la xarxa ferroviària de la ciutat és accessible. El punt negre, però, són les estacions amb transbordament, tal com admet el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya. N’hi ha una desena que no estan adaptades amb diferents dificultats, entre les quals Verdaguer, Plaça de Sants, Urquinaona, Espanya, Maragall, Virrei Amat, Jaume I, Ciutadella, Clot i Vallcarca. 

Mala senyalització i confusió en els itineraris

Des d’ECOM demanen també millorar la senyalització de les estacions perquè estiguin adaptades “a totes les discapacitats”. Denuncien que les indicacions a vegades estan duplicades i això genera confusió, i també que els encaminaments per a les persones amb discapacitats visuals són deficients.

Adaptacions en fase de projecte

Fonts de Territori i Sostenibilitat han indicat que totes les estacions i intercanviadors de la ciutat pendents d’adaptar estan en fase de projecte i assenyalen que alguns punts conflictius com Jaume I ja estan en obres. Pel que fa a la plaça d’Espanya afirmen que estan acabant el projecte i que es licitarà el 2019. Paral·lelament també estan redactant un projecte per millorar els itineraris per a les persones amb mobilitat reduïda als intercanviadors de metro de Sants, Catalunya i el Passeig de Gràcia.