L’Ajuntament ha elaborat per primera vegada un diagnòstic exhaustiu de l’accessibilitat a les estacions i parades del transport públic de Barcelona. L’estudi analitza l’accés, els vestíbuls i les andanes, però no les connexions. El resultat és que el 91 % de la xarxa ferroviària de la ciutat és accessible per a persones amb discapacitat. La millor puntuació l’obtenen els Ferrocarrils de la Generalitat (95 %),  seguit pel TRAM (92 %), el metro (91 %) i Renfe (89 %). Tot i que, en general, la posició de la ciutat és bona, l’Ajuntament assegura que no vol caure en l’autocomplaença. La comissionada de Salut i Diversitat, Gemma Tarafa, recorda que encara hi ha un 9 % de Barcelona que no és accessible i que, per aquestes persones, les dificultats de mobilitat són del 100 %.

Aquest diagnòstic forma part de la primera fase del Pla d’accessibilitat universal de Barcelona (2018-2026) que vol aconseguir que el 2026 la ciutat sigui completament accessible. La tinenta d’alcalde de Drets Socials, Laia Ortiz, creu que aquest és un primer pas molt important per poder, després, concretar les inversions i millores a fer, però recorda que aquesta no és només feina de l’Ajuntament i que la Generalitat encara té pendent d’aprovar el codi d’accessibilitat.

Un full de ruta per millorar l’accessibilitat

Arran d’aquest diagnòstic, l’Ajuntament fa 45 recomanacions als diferents operadors. Entre els punts de millora hi ha la necessitat d’incrementar el nombre de parades adaptades, el pas de l’andana al comboi, millorar els sistemes acústics d’informació als usuaris i, en el cas de l’autobús, l’accessibilitat a les parades.

L’elaboració del diagnòstic i les recomanacions han comptat amb la col·laboració de 38 persones amb discapacitat que es trobaven a l’atur i que l’Ajuntament ha contractat per poder fer aquesta radiografia, no només del transport públic, sinó de tota la ciutat.