La meta: com menys contaminant, millor. L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) fa una aposta per la sostenibilitat i ha aprovat definitivament modificar el reglament del sector del taxi. A partir de l’1 de gener del 2019, els vehicles dièsel no podran convertir-se en taxis i, de mica en mica, deixaran de circular aquells que actualment tenen llicència per fer-ho. Això passarà quan compleixin una dècada des de la primera matriculació. De fet, l’AMB també ha establert que qualsevol cotxe que operi com a taxi no podrà superar els 10 anys d’antiguitat.

Els canvis van més enllà. D’una banda, els taxis de segona mà, és a dir, que comencen a circular més de tres mesos després que s’hagin matriculat per primera vegada, no podran oferir el servei passats cinc anys. I, d’altra banda, quan el taxista, amb la mateixa llicència, substitueixi el seu vehicle, el segon haurà de ser obligatòriament més nou que l’anterior. A més, si fins fa poc els vehicles de més de cinc places (incloent el conductor) eren l’excepció, a partir d’ara podran obtenir el vistiplau per donar aquest servei el 15 % dels taxis que tenen llicència.

Els vehicles adaptats o amb l’etiqueta “0” de la DGT són l’excepció

La nova normativa afecta de manera diferent els vehicles adaptats per a persones amb mobilitat reduïda. En aquests casos, es mantindran en circulació aquells taxis que funcionin amb dièsel fins que no hi hagi un model de vehicle adaptat de baixes emissions disponible al mercat. L’excepció es repeteix pel que fa a l’antiguitat. Els vehicles adaptats o amb etiqueta ambiental “0” de la DGT se’ls manté l’autorització fins als 14 anys i, si són de segona mà, fins als 10.

Alguns taxistes, disconformes

Tot i que alguns taxistes són favorables que l’administració posi fre als vehicles dièsel, com el Jorge Sediel, n’hi ha d’altres que no les tenen totes amb la nova normativa. El Carlos Romero ha explicat abetevé que “hi ha cotxes amb 10 anys que estan en perfecte estat de servei” i ha dit que “canviar d’aquesta manera tan inquisidora em sembla injust”. En la mateix sentit s’ha pronunciat un altre taxista, el Rodolfo: “Als que estem hipotecats i tenim deutes ens perjudica aquesta llei”.

La flota actual de taxis disposa d’un 37 % de vehicles sostenibles

Dels 10.500 taxis que inclou la flota actual, un 37 % són sostenibles: funcionen amb gas natural o liquat o bé són híbrids o elèctrics. Segons la gerent de l’Institut Metropolità del Taxi (IMET), Maria Teresa Carrillo, “és necessari enfocar-se a mitjans més sostenibles i que, entre tots, apostem per una ciutat més neta”. Per això, també insisteix en la importància que els vehicles no superin els 10 anys d’antiguitat. Assegura, però, que la flota actual és “molt jove”, amb una mitjana d’edat de quatre anys i mig.